Mitä jos kadotan puhelimeni tai avaimeni?

Isännöitsijä tai esimerkiksi taloyhtiön asukkaista nimetty henkilö voi helposti ja nopeasti poistaa käytöstä digitaalisen avaimen ja luoda uuden tilalle. Kun perinteinen mekaaninen avain katoaa, joutuu taloyhtiö pahimmassa tapauksessa uusimaan kaikki lukot - mikä voi olla erittäin kallista. Digitaaliset avaimet voidaan poistaa käytöstä tai luoda etänä ja ilman isoja kustannuksia - myös yksittäiselle käyttäjälle tai käyttäjäryhmälle.

Mitä jos puhelimestani loppuu akku?

Varavaihtoehtona ulko-oven avaamiseen sinulla on edelleen mukana mekaaninen avain - jonka tarvitset joka tapauksessa asuntosi oven avaamiseen.

Mitä jos tulee sähkökatko?

Automaattinen avaus ei toimi sähkökatkon aikana ja tällöin on käytettävä mekaanista avainta.

Mitä jos menetän internet-yhteyden?

Käyttöoikeutesi on tallennettu ja suojattu puhelimeesi, joten pystyt silti käyttämään järjestelmää normaalisti ja turvallisesti.

Mitä teknologiaa oven avaaminen puhelimella hyödyntää?

Järjestelmä hyödyntää tavanomaista Bluetooth-yhteyttä. Tiedot pysyvät tallessa erittäin korkealla salauksella, joka vastaa verkkopankin tietosuojaa. Esimerkiksi Volvo käyttää älypuhelimiin integroiduissa auton avaimissa vastaavaa teknologiaa.

Mikä on Bluetooth?

Bluetooth on maailmanlaajuinen standardi laitteiden langattomaan yhdistämiseen. Esimerkiksi autojen handsfree-järjestelmät ja langattomat kaiuttimet perustuvat Bluetooth-yhteydelle.

Mikä aiheuttaa pienen viiveen oven avaamisessa puhelimella?

Tavallinen avautumisaika vaihtelee 0,5-2 sekunnin välillä. Avautumisaikaan vaikuttaa myös puhelinmalli, sen käyttöjärjestelmä ja taustalla pyörivät sovellukset.

Miten KONE varmistaa ratkaisujensa ja palveluidensa kyberturvallisuuden?

Turvallisuus on erittäin tärkeää KONEelle ja se otetaan kattavasti huomioon kaikissa KONEen laitteissa ja järjestelmissä. KONEen IoT-rajapintaa hallinnoi IBM heidän omien turvallisuuskäytäntöjensä ja säädöstensä mukaisesti. Yhteys KONEen laitteiden välillä on hallinnoitu yksityisessä verkossa KONEen mobiilioperaattorikumppanin toimesta ja viestintä on salattu ja turvattu samalle tasolle kuin verkkopankkien. KONEen yhteyslaitteet noudattavat tietoteknisten tuotteiden tietoturvallisuuden arviointistandardia (ISO/IEC 15408), joka tarkoittaa sitä, että laiteturvallisuus on suunniteltu, testattu ja tarkastettu standardin asettamien kriteerien mukaisesti. Kyberturvallisuuden varmistaminen on jatkuva prosessi, johon kuuluvat esimerkiksi haavoittuvuusskannaukset, automatisoitu turvapäivitysten hallinta sekä turvallisuustestaukset.

Pitääkö rakennuksen ulko-ovi vaihtaa?

Ei välttämättä, mutta järjestelmän käyttö saattaa vaatia elektronisen lukon asentamista. Monissa ulko-ovissa on jo valmiiksi elektroninen lukko - esimerkiksi lähes kaikissa ovikoodillisissa tai sisäpuhelimeen integroiduissa ovissa.

Voiko järjestelmään liittää useampia hissejä?

Kyllä, järjestelmään voidaan liittää jopa kahdeksan hissiä. Oven avautuessa lähin vapaa hissi tulee hakemaan asukkaan asuinkerrokseensa.

Miksei ovilukijassa voi olla sormenjälkitunnistusta?

Useampien käyttäjien käyttäessä samaa lukijaa tämä vaatisi merkittävää suorituskykyä lukijalta - mikä mahdollisesti tekisi tunnistamisesta epäluotettavaa ja turhauttavaa. Matkapuhelinten sormenjälkitunnistimet kattavat yleensä vain 1-2 käyttäjää, mikä riittää yleensä hyvin siihen käyttötarkoitukseen.

Turvallisuuden lisäämiseksi oven avaus voi tapahtua käyttäjän puhelimesta käsin, mikä taas on suojattu hänen omalla sormenjälkitunnisteellaan tai PIN-koodilla.

Entä tietosuoja?

KONEella noudatamme sisäistä henkilötietojen tietosuojakäytäntöämme jonka myötä olemme sitoutuneita sekä omiin, että tietoturvalakien vaatimuksiin. Ymmärrämme tietoturvan tärkeyden tässä palvelussa ja olemmekin huomioineet sen jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Järjestelmä on esimerkiksi suunniteltu siten, että käyttäjän tunnisteet käsitellään niin anonyymisti kuin mahdollista ja niitä säilytetään vain tarvittava aika. Lisäksi järjestelmä tallentaa vain välttämättömimmät tiedot (esim. puhelinnumero ja sähköposti) ja käyttöoikeudet on tarkoin rajattu.

Keneltä saan apua ongelmatilanteissa?

Digitaalisen avaimen käyttöoikeusasioissa otetaan yhteys rakennuksen pääkäyttäjään. Järjestelmään ja sovellukseen liittyvissä asioissa saat lisätietoa verkkosivuiltamme tai paikalliselta yhteyshenkilöltäsi.

Voiko tunnisteita tilata lisää, jos niitä hukkuu?

Kyllä. Tunnisteet ovat varaosia, joita voi tilata isännöitsijän kautta.

Voiko sovellusta mukauttaa tarpeisiini?

Voit itse säätää oletettua kävelyaikaa ulko-ovelta hissille, sillä eri käyttäjillä on erilaisia kävelynopeuksia. Lisäksi voit muokata hissin automaattisen haun ominaisuutta: ei automaattista hakua, hissin automaattinen saapuminen ilman kerrosvalintaa tai hissin automaattinen saapuminen esivalitulla kerrosvalinnalla. Käyttäjä voi itse määrittää, mihin kerrokseen haluaa hissin hänet lähtökohtaisesti vievän.

Sulje

Yhteystiedot

Huomaathan, että keräämme henkilötietojasi lähettäessäsi tämän lomakkeen. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä voit lukea tietosuojaselosteestamme.
Sulje

Kiitos

Kiitos, kun otit yhteyttä. Palaamme asiaan mahdollisimman pian.

Lue lisää ratkaisustamme osoitteessa kone.fi.

Voit myös ladata tulostettavan esitteen.