KONE | Älykkäät hissit pitävät sairaalat liikkeessä 24/7

Älykkäät hissit pitävät sairaalat liikkeessä 24/7

Elämme maailmassa, jossa data voi konkreettisesti auttaa säästämään henkiä. Älykäs teknologia pitää hissien kuntoa herkeämättä silmällä kriittisissä sairaalaympäristöissä eri puolilla Etelä-Suomea.

5.5.2020

Hisseillä on tuskin missään tärkeämpää roolia kuin sairaaloissa. Kun traumapotilasta tuodaan helikopterilla hätäleikkaukseen, hissi ei todellakaan voi mennä epäkuntoon. Hissit ovat välttämättömiä paitsi hoitohenkilöstön ja potilaiden siirtymisille myös sairaaloissa vieraileville läheisille sekä ruuan, pyykin ja hoitotarvikkeiden toimituksille.

Muun muassa näiden syiden vuoksi HUS Helsingin yliopistollinen keskussairaala haluaa minimoida hissien käyttökatkokset 20 sairaalassaan, joissa hoitoa saa vuosittain yli 1,6 miljoonaa potilasta. Kun HUSia pyydettiin mukaan KONE 24/7 Connected Services -palveluiden pilottiprojektiin kolme vuotta sitten, HUSin huoltopäällikkö Mika Ahia oli heti valmis tarttumaan tilaisuuteen parantaa asiakastyytyväisyyttä tekoälyyn pohjautuvalla ennakoivalla kunnossapitojärjestelmällä.

Kuva

”Sujuvien sairaalapalveluiden tarjoaminen kuuluu ydinarvoihimme, ja digitalisaatio tarjoaa siihen uusia mahdollisuuksia. KONEen innovaatio vaikutti vastaavan korkeaa vaatimustasoamme. Tavoitteemme hissien käyttövarmuudelle on erittäin korkea, 99,9 %”, Ahia sanoo.

Mitä hissin oville kuuluu?

HUS otti palvelun käyttöön vuoden 2017 pilottivaiheessa noin 70 hississä. Jokaiseen yksikköön asennettiin kämmenen kokoinen laite, joka tarkkailee noin 200 parametria, käyttötilastoja ja vikoja. Kerätty data välitetään reaaliajassa KONEen pilvipalveluun ja käsitellään edistyksellisillä analytiikkajärjestelmillä.

”Jos järjestelmä havaitsee mitä tahansa normaalista poikkeavaa, kuten että hissin ovi pysyy auki pidempään kuin keskimääräiset kaksi sekuntia, se tekee huoltopyynnön. Jos poikkeama on kriittinen, paikalle lähetetään kunnossapitoasentaja välittömästi. Meillä on aina jokin tiimi kolmen kilometrin säteellä kohteesta”, KONEen myyntijohtaja Anna Wäck kertoo.

Kuva

Järjestelmän hienous on sen kyvyssä havaita mahdollisia ongelmia ennen kuin niistä tulee vikoja. ”Monet oireet jäävät helposti havaitsematta. Silloin kun asiakas ilmoittaa ongelmasta, on yleensä liian myöhäistä – hissi on jo lakannut toimimasta. Kun käytössä ovat KONE 24/7 Connected Services -palvelut, jokainen hissi kertoo meille, mitä sille kuuluu”, Wäck sanoo.

”Palvelu on lisäksi niin älykäs, että se tietää, kuinka kriittinen vika on. Jos se ei ole kovin kriittinen, ongelma listataan seuraavan suunnitellun huoltokäynnin yhteydessä suoritettavaksi lisätarkistukseksi.”

Jatkuvaa silmällä pitoa

Toiminnan ja riskien jatkuva arviointi parantaa esteettömyyttä, luotettavuutta ja turvallisuutta niin rakennuksen omistajan kuin käyttäjien kannalta, ja KONE 24/7 Connected Services -palveluiden myötä kunnossapitoasentajatkin saavat pakkiinsa uusia työkaluja.

”Se on vähän kuin pitäisi laitetta silmällä koko ajan, kellon ympäri. Tiedät täsmälleen, mitä kussakin yksikössä tapahtuu tarvitsematta olla itse paikan päällä”, toteaa KONEen kunnossapitoasentaja Jerry Mansner.

Kuva

”On myös kätevää saada vikadiagnoosi jo ennen kuin lähtee kohteeseen, koska silloin osaa ottaa mukaan oikeat työkalut ja varaosat. Järjestelmä on saattanut pelastaa jopa ihmishenkiä”, hän sanoo. Mansner kertoo läheltä piti -tapauksesta Meilahden kolmiosairaalassa, jossa sairaalan katolla sijaitsevalle helikopterin laskeutumispaikalle kulkee vain yksi hissi.

”Sain eräänä maanantai-iltapäivänä ilmoituksen, että laskeutumispaikan hissin koneisto ylikuumeni. Koska tiesin etukäteen, mikä ongelma oli, otin mukaan tarvittavat laitteet koneiston jäähdyttämiseksi ja hissin pitämiseksi toiminnassa. Ennen vanhaan, kun ei vielä ollut digitaalisia ratkaisuja, hissi olisi todennäköisesti lakannut toimimasta – mahdollisesti kohtalokkain seurauksin.”

Yhä enemmän älyä

Kun pilottihanketta oli takana vasta neljä kuukautta, järjestelmän tuomasta lisäarvosta saatiin jo selkeitä faktoja.

”Hissien häiriöt vähenivät 25 %, vikataajuutta mittaava tunnusluku parani 14 % eikä kukaan jäänyt hissiin loukkuun. Näiden hyvien tulosten rohkaisemana päätimme ottaa palvelun käyttöön kaikissa 305 hississämme vuonna 2018”, Ahia kertoo.

Palvelu tarjoaa myös hyödyllistä tietoa käyttötiheydestä ja vioista, mikä auttaa asiakkaita optimoimaan käytön, pienentämään elinkaaren aikaisia kustannuksia ja arvioimaan korjausten tai uusimisten tarvetta. KONE 24/7 Connected Services -palvelut perustuvat koneoppimiseen pohjautuvaan kognitiiviseen teknologiaan, joten niiden tarkkuus paranee sitä mukaa kun datan määrä kasvaa.

”Palvelu on jo nyt todellakin parantanut hissiemme luotettavuutta. Viime vuoden [2019] lukuja tarkastellessa ei voi olla kuin tyytyväinen!” Ahia toteaa lopuksi. Hissiin loukkuun jäämiset HUSin sairaaloissa ovat vähentyneet selvästi, ja viimeisen kahden vuoden aikana vikojen määrät ovat pudonneet noin 40 %. KONEen kunnossapitoasentajat havaitsevat hissien huoltotarpeista jo 60 % etukäteen, mikä parantaa hissien käyttövarmuutta ja käyttöikää.

Osoituksena HUSin tyytyväisyydestä palveluun rakenteilla olevan Siltasairaalan hissit liitetään myös mukaan palveluun.

LUE LISÄÄ

KONE 24/7 Connected Services -palvelut

Jaa tämä sivu

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.