WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

Takaisin ylös

Hissien helmi

Yksi koko Suomen kauneimmista hisseistä löytyy Helsingistä, osoitteesta Lönnrotinkatu 7 B. Vuonna 1907 valmistunut hissikaunotar on entisöity alkuperäiseen asuunsa vuonna 1997.

Hissi on ruotsalaisen Graham Brothersin valmistama ja KONEen maahantuoma, ja kantaa numeroa 42089.

KONEen hissiasentaja Kari Korpi kertoo:

- Tämän viehättävän hissin tekniikka on modernisoitu vuosien varrella kahteenkin eri otteeseen. Itse olin siinä mukana vuonna 1997, jolloin uusittiin ohjauskeskus, hissin sähköistys sekä nostokoneisto. Työ oli hyvin tarkkaa, koska haluttiin säilyttää laitteen vanha visuaalisuus ja että kaikki uudet osat olisivat mahdollisimman näkymättömiä.

Vielä tuolloin jäivät käyttöön vanhat puujohteet, jota pitkin hissi kulkee. Ensimmäisen restauroinnin yhteydessä myös upea vanha kori entisöitiin sekä kauniisti kirjaillut lasit uusittiin. Myös koneisto uusittiin, ja kaikki pienetkin detaljit teetettiin erikseen. Vanhoja hissejä modernisoidaan, koska niiden varaosasaatavuus on heikko. Osat täytyy teettää uniikisti.

Uutta ja vanhaa

Vuonna 2011 tehtiin hieman radikaalimpi modernisointi.

Kari Korpi jatkaa:

- Tuossa yhteydessä luovuttiin puujohteista, ja tilalle tulivat nykyaikaiset teräsjohteet. Koko hissin kori purettiin osiin ja lähetettiin perusteelliseen entisöintiin. Myös korikehikko ja tarrauslaitteisto modernisointiin vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Tässä yhteydessä uusittiin vielä koneisto sekä ohjaustaulu uudempaan versioon varaosien varmistamiseksi. Tavallisuudesta poiketen tässä yksilössä vastapaino kulkee erillisessä kuilussa sisäpihan puolella. Vastapainolla kumotaan korin paino ja osa kuorman painosta. Pyörästökomerossa, joka sijaitsee vintillä, uusittiin taittopyörästö kokonaan, hän kertoo hissin modernisoinnin vaiheista.

Pyörästökomero on tila, jossa hissin taittopyörät ja mahdolliset muut vain hissiin kuuluvat laitteet koneistoa ja kojetaulua lukuunottamatta sijaitsevat.

Hissin alkuperäinen ulkokutsunappula sekä sisäkutsunapistot ovat edelleen käytössä, mutta niiden rinnalla ovat myös täysin uudenaikaiset napistot. Kerroksen voi valita vanhoista tai uusista painikkeista; hissi tottelee kiltisti molempia kutsuja. Hissistä löytyy myös aikakaudelle tyypillinen lepojakkara, joka oikein kutsuu istumaan. Hissin sisäovi eli veräjä tuo mieleen menneet vuosikymmenet, jolloin lapsia varoiteltiin vaarallisesta veräjästä, ja hisseissä leikkiminen oli ankarasti kielletty.

Kari Korpi kehuu hissien valioyksilöä:

- On upeaa että kyseinen hissi on säilytetty ja siitä on pidetty niin hyvää huolta. Mikä muu yli sata vuotta vanha laite on edelleen päivittäisessä käytössä? Hissi näyttää ulkopuolisen silmään hyvinkin alkuperäiseltä ja uudesta tekniikasta ei näy kovinkaan paljon ulospäin. Mielestäni hissille tehtiin erittäin onnistunut korjaustapa. Hissin visuaalisuus ja esteettisyys tekee kunniaa myös hienolle portaikolle sekä koko talolle ja sopii erittäin hyvin ajan henkeen. Rapun asukkaatkin ovat kovin tykästyneitä hissiin.

KONEen valmistamia hissejä löytyy myös lähettyviltä Bulevardilta ja ne ovat valmistettu vuonna 1924. 1920-luvun hissejä on siroteltu ympäri Helsinkiä ja niitä on modernisoitu eri menetelmin aikojen saatossa.

Lönnrotinkadun ihastuttava hissi on suurlähetystöjen rapussa summerien takana, mutta hieman helpommin pääsee aikamatkalle hissen historiaan vaikkapa Helsingin Tekniikan Museossa. Museon näyttelyaulassa sijaitsee hissi vuodelta 1920. Se kulkee sutjakasti ylä - ja alakerran välillä. Alunperin se oli toiminnassa osoitteessa Pohjois - Esplanadi 15. Hissiä pääsee myös ise konehuoneeseen operoimaan, ja samalla sen koneistokin tulee tutuksi. 1970-luvulla hissikomistukseen vaihdettiin osia ja se päivitettiin turvallisuusvaatimusten mukaiseksi. Vanhat hissit ovat palanen kiehtovaa historiaa piskuisesta takapihan konepajasta, josta myöhemmin tuli globaali suuryritys KONE.

Jaa tämä sivu