Kaupunkien väkiluvun tasainen kasvu tarkoittaa, että kaupungeista tulee aina vain isompia, korkeampia ja monimutkaisempia. Rakennusalalla onkin yhä enemmän paineita pysyä kehityksessä mukana. Oman lisämausteensa tuo koronapandemia. Rakentajia ja urakoitsijoita kiinnostavat tietysti tuottavuusratkaisut, joiden avulla he voivat pysytellä kilpailijoidensa edellä.
”Heikko tuottavuus on jo pitkään ollut rakennusalaa jarruttava tekijä”, sanoo tarjoomasta vastaava johtaja Timo Vlasov KONEen Suurprojektit-yksiköstä. Hän viittaa tällä jo pandemiaa edeltäneeseen aikaan.
McKinseyn toteuttaman tutkimuksen mukaan rakennusalan tuottavuus on 20 viime vuoden aikana kasvanut ainoastaan yhdellä prosentilla, vaikka maailman BKT:stä 13 prosenttia tulee rakentamisesta.
”Tämä on iso ongelma, johon KONE JumpLift on kuin luotu vastaamaan.”
Kapasiteetin pullonkaulat ja kalliit jonot
Korkeassa rakentamisessa tuottavuus riippuu pitkälti siitä, miten tehokkaasti ja nopeasti työntekijät materiaaleineen pystyvät liikkumaan ylös ja alas monikerroksisella työmaalla.
”Mitä korkeampi rakennus, sen tärkeämpää on työntekijöiden liikkuminen”, Vlasov korostaa. ”Kun työmaalla voi olla kulloinkin satoja työntekijöitä, lyhyetkin viiveet voivat useiden kuukausien mittaan kertautuessaan aiheuttaa tuntuvia menetyksiä.”
Rappujen kulkeminen raskaita työkaluja kantaen on hidasta, epäkäytännöllistä ja usein turvallisuusmääräysten vastaista, kun taas tavanomaiset rakennushissit tarkoittavat pullonkauloja ja jonoja. Vastaavasti materiaalien tuonti kohteeseen ja jätteiden vienti pois kohteesta on perinteisesti hoidettu kalliilla nosturiautoilla tai jo kapasiteettinsa rajoilla olevilla rakennushisseillä.
Tässä tulee kuvaan KONE JumpLift, rakennuksen mukana kerros kerrokselta nouseva rakennusaikainen hissi.
Rakennustapojen muutos
”Nimi puhuu puolestaan. KONE JumpLift kirjaimellisesti kiipeää rakennuksen pysyvää hissikuilua pitkin ylöspäin sitä mukaa kuin rakennus kohoaa korkeammaksi. Hissit saadaan myös rakennusaikaiseen käyttöön jo ennen kuin hissikuilu on rakennettu lopulliseen korkeuteensa”, Vlasov sanoo.
Perinteiset rakennushissit eivät enää pysty kilpailemaan KONE JumpLift teknologian kanssa nopeudessa: kun rakennushissin keskinopeus on vain 1,5 metriä sekunnissa, KONE JumpLift kulkee keskimäärin 4 metriä sekunnissa. Tyypillinen rakennushissi sijaitsee lisäksi rakennuksen ulkopuolella, mikä hidastaa työtä, koska julkisivu voidaan sulkea vasta rakennuksen valmistuttua muilta osin.
”Rakennuksen sisäpuolisen hissin käyttö on myös tehokkaampaa, sillä sitä voidaan käyttää kuljetuksiin 24/7 eikä pimeys tai huono sää ole esteenä sen käytölle”, Vlasov selventää.
Nimellä China Zun tunnettu Pekingin CITIC Tower on 528 metriä korkea. Se oli valmistuessaan vuonna 2018 kaupungin korkein rakennus. Tornin omistajan mukaan KONE JumpLift teknologian käyttö projektin 4 000 työntekijän ja heidän työkalujensa kuljettamiseen työmaalla säästi huimat 320 000 työtuntia.
Asiakkaat tulevat yhä uudestaan
”Nähtyään omin silmin KONE JumpLiftin tuoman tuottavuusparannuksen asiakkaat haluavat käyttää sitä myös seuraavassa projektissaan”, Vlasov sanoo.
Amazonin Global Operations yksikön uuden pääkonttorin Bellevue 600:n rakentaminen on juuri alkamassa Seattlessa, ja rakentaja on valinnut KONE JumpLiftin. ”Asiakkaan mukaan syynä on yksinkertaisesti se, että ratkaisu toimi niin hyvin heidän aikaisemmin Seattlessa toteuttamassaan projektissa, Hyatt Regency hotellissa.”
Vaikka KONE JumpLift on rakennusaikainen hissi, se on silti hyvin pitkälti linjassa yhtiön parhaaseen käyttäjäkokemukseen tähtäävän vision kanssa.
”Se tarkoittaa, että se on yhtä turvallinen ja mukava rakennustyömaalla työskenteleville kuin rakennuksen lopullinen hissi”, Vlasov sanoo.