WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

Takaisin ylös

LISÄTILAA VUODESTA 1996

Insinöörin uteliaisuus ja tiimin intohimo moottoreita kohtaan johti keksintöön, joka mullisti hissiteollisuuden ja vakiinnutti KONEen aseman johtavana globaalina toimijana. Lue KONE MonoSpace® -hissin tarina.

Making room for more since 1996
KONE MONOSPACE – KLASSIKKO

Vuosi oli 1996. Kaikkialla maailmassa tanssittiin espanjalaisen hittikappaleen Macarenan tahtiin; elokuvateattereissa katsojat olivat pudota istuimiltaan seuratessaan agentti Ethan Huntin jäljittäessä soluttautujia, varastettuja tietokonelevykkeitä ja murhaajia Vaarallinen tehtävä -elokuvasarjan ensimmäisessä osassa – ja KONE toi markkinoille konehuoneettoman MonoSpace®-hissinsä.

Tuo mullistava innovaatio muutti alan asennus- ja valmistusteknologiaa ja tehosti tuntuvasti sekä tilan että energian käyttöä. Tarina juontaa juurensa kuitenkin vielä vuosia taaksepäin 1990-luvun alkupuolelle.

KONEella lineaarimoottoreiden parissa työskennellyt insinööri Harri Hakala sai kesken juoksulenkin kuningasidean: lineaarimoottoreiden käytön sijaan moottori voitaisiin sijoittaa vetopyörästöön. ”Tiesin keksinnön olevan ainutlaatuinen”, Hakala muistelee ja jatkaa uskovansa, että tuo hetki merkitsi MonoSpace-hissin syntyä.

”MonoSpace-hissiä varten oli kehitettävä kiekkomainen EcoDisc-koneisto, joka on niin litteä, että se voidaan asentaa hissikuiluun”, nykyään KONEen tutkimusjohtajana työskentelevä Hakala kertoo.

Tuohon saakka nostokoneiston tilaa vievät osat sijoitettiin erilliseen konehuoneeseen hissikuilun huipulle tai pohjalle. KONEen EcoDisc vapautti tilan muuhun käyttöön ja antoi arkkitehdeille vapaammat kädet tilojen suunnitteluun.

TARKOIN VARJELTU SALAISUUS

Ensimmäisen EcoDisc-moottorin kehitti salaisessa projektissa KONEen Hyvinkään T&K-keskuksessa kuusihenkinen tiimi, johon kuului Hakalan lisäksi alihankkijan edustaja sekä kone- ja sähköinsinöörejä.

”Ensimmäinen toimiva EcoDiscin prototyyppi oli joululahja yhtiön johdolle – vuosi oli 1993”, Hakala muistelee. Sittemmin teknologiaa kiihkeästi kehittäneen ja testanneen tiimin koko kasvoi noin 20 henkilöön.

Greenstar-nimellä aluksi tunnetut ensimmäiset KONE MonoSpace -hissit myytiin alankomaalaisille pilottiasiakkaille osana lanseerausta edeltävää markkinatestiä.

Alun perin mataliin rakennuksiin suunniteltua teknologiaa kehitettiin myöhemmin sopimaan myös keskikorkeisiin ja korkeisiin rakennuksiin. Konehuoneettomien hissien kysyntä kasvoi. Hissituotanto siirrettiin Italian Perossa, Milanon lähellä sijaitsevalle tehtaalle, ja Hyvinkäälle rakennettiin uusi, KONE EcoDisc -nostokoneistoja valmistama tehdas. 1990-luvun loppuun mennessä KONE EcoDisc -nostokoneistosta oli muodostunut KONEen lippulaivatuote.

PARHAASTA PAREMPI

Siirrytään pikakelauksella vuoteen 2012. KONE on valmis paljastamaan MonoSpace®-hissin uuden, parannellun version. ”Aloite projektiin tuli Aasian asiakkailtamme, jotka toivoivat parempaa matkustusmukavuutta. Niinpä aloimme tutkia, voisiko parhaasta tehdä vielä paremman”, KONEen teknologiajohtaja Tomio Pihkala kertoo.

”Kolme vuotta kestäneiden vaativien testien, aluerajat ylittäneen suunnitteluprosessin ja rakennusmääräyksiin perehtymisen jälkeen kaikki oli lopulta valmista – tuloksena oli kaikkien aikojen paras hissi. Olemme aina tarjonneet parasta, ja uusi ratkaisu oli vielä entistäkin parempi”, hän jatkaa.

KONE EcoDisc -koneisto suunniteltiin täysin uusiksi, jarrut päivitettiin, ohjausjärjestelmää parannettiin, nostojärjestelmä keskitettiin ja sen kitkoja pienennettiin ja hissin korirakenteesta suunniteltiin jäykempi.

”Hissijohteisiin ei kohdistu minkäänlaisia voimia, joten kitkaa, melua ja värinöitä on paljon vähemmän”, Pihkala kertoo.

Eikä siinä vielä kaikki. Uusi koneisto on entistä energiatehokkaampi. Uusitun EcoDiscin innovatiivinen kuparikäämitysjärjestelmä vähentää lämpöhäviöitä, ja valmiustilaratkaisuilla hissin energiankulutus tippui lähes nollaan, kun se ei ole käytössä. Muita ominaisuuksia, jotka tekevät uudistetusta tuotteesta maailman energiatehokkaimman volyymihissin, ovat pitkäikäinen LED-valaistus ja jarrutusenergiaa takaisin verkkoon syöttävät regeneratiiviset ratkaisut.

VIIMEISTELTYÄ DESIGNIA

Myös hissin design uusittiin kokonaan Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa suoritetun trenditutkimusten perusteella. Sisustuksen olennaisimmat ratkaisut ovat samat kaikkialla, mutta materiaaleja, värejä, kuviointeja, lisävarusteita ja kalusteita lokalisoitiin eri markkinoille.

”Halusimme toimittaa ’teräslaatikon’ sijaan toivotut sisustus- ja design-ratkaisut suoraan tehtaalta”, Pihkala sanoo.

Myös merkinantolaitteet uudistettiin entistä käyttäjäystävällisemmiksi ja intuitiivisemmiksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin esimerkiksi siihen, että numeroinnit näkyvät selvästi iäkkäille ja näkövammaisille. Vaikka tuotetta päivitetään vastaamaan käyttöympäristön muutoksiin, Hakalan mukaan MonoSpace on klassikko, joka ei tule häviämään. Innovaation isän sanaan voi varmastikin luottaa!

Jaa tämä sivu