WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

Takaisin ylös

Minä, Hissi.

Teknologian läpimurron myötä sci-fistä on tulossa todellisuutta ja älykkäiden rakennusten aikakausi on ovella. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, millä tavoin ne tulevat helpottamaan elämäämme.

Teksti: Silja Kudel


Kuvittele hissi, joka ennustaa saapumisesi ja seisoo valmiina odottamassa viedäkseen sinut haluamaasi määränpäähän. Se saattaa jopa pysähtyä kesken matkan, jotta voit hakea lempikahvilastasi kupin kuumaa. Kuvittele hissi, joka tuntee kaikki tarpeesi.

Tällaisen lähitulevaisuuden vision maalaa KONEen muotoilujohtaja Timo Tiainen.

”Rakennukset muuttuvat älykkäämmiksi ja niiden automaatioaste kasvaa. Ne osaavat ajatella itse ja vastata automaattisesti ihmisten tarpeisiin.”

Tämä on vasta alkusoittoa kiinteistöautomaatiossa käynnissä olevalle mullistukselle. Älykkäällä kiinteistötekniikalla voidaan keskitetysti ohjata rakennusten kaikkia toimintoja avaimettomasta sisäänpääsystä lämpötilan, valaistuksen ja ilmanvaihdon säätöön. Tulevaisuudessa älykkäät opastejärjestelmät toimivat henkilökohtaisina navigaattoreina mobiililaitteiden tapaan,” Tiainen ennustaa.

”Ihmiset arvostavat helppoa navigointia, mutta haluavat myös suojella yksityisyyttään: kaikki eivät halua antaa vapaata pääsyä henkilökohtaiseen laitteeseensa. Kasvojentunnistus saattaa pystyä tunnistamaan ihmisen ilman, että hänen henkilöllisyyttään tarvitsee tuntea.”

Älykkyyttä kehiin

Adding magic to the elevator ride

Älykkäät opastejärjestelmät ohjaavat ihmiset oikeaan paikkaan julkisissa tiloissa, kuten ostoskeskuksissa, ja tarjoavat runsaasti uusia kaupallisia mahdollisuuksia.

”Shoppailijoille tarjotaan personoitua vinkkejä lainaamalla strategioita internetistä. Havaittuaan ihmisen käyneen kolmessa kenkäkaupassa järjestelmä saattaa kysyä: haluaisitko nähdä vielä kaksi muuta kenkäkauppaa vai olisiko nyt tauon paikka?

Tiainen tiimeineen tekee laaja-alaista konseptuaalista tutkimusta megatrendeistä, kuten kaupungistumisesta, väestön ikääntymisestä ja digitalisaatiosta, ja kehittää tulevaisuuteen suuntautuneita ratkaisuja, joiden käyttö on mahdollisimman intuitiivista.

Tästä hyvä esimerkki on uusi KONE Destination ohjauspaneeli, joka korvaa perinteiset hissipainikkeet edistyneellä kosketusnäytöllä. Kun paneelia lähestyy hissiaulassa, se herää ja kehottaa matkustajaa siirtämään ympyrän kohdekerrokseensa. Kaikki muu tapahtuu automaattisesti. Kun hissisi saapuu, siihen syttyy valot ikään kuin se toivottaisi sinut tervetulleeksi ja vie sinut haluamaasi kerrokseen.

Kosketusterapiaa

”Kosketusnäytöt vaikuttavat vuorovaikutukseemme laitteiden kanssa enemmän kuin mikään muu koko urani aikana”, Tiainen sanoo ja lisää, että sama pätee myös hisseihin.

Pyyhkäisy sujuu useimmilta luontevasti, mutta seniorit ja muut erityisryhmät eivät välttämättä innostu kosketusnäyttöjen esiinmarssista.

Väestön ikääntyminen onkin yksi älykkäiden ohjausjärjestelmien kysyntää lisäävä globaali megatrendi. Tämä koskee erityisesti esimerkiksi Kiinaa, jossa miljoonat kerrostalossa asuvat iäkkäät ihmiset ovat yhä riippuvaisempia hisseistä. KONE pyrkii tekemään uuden teknologian omaksumisen heille helpommaksi tutkimalla laajalti käyttäjäkokemusta.

”Toteutamme perusteellisia käytettävyystestejä eri kohderyhmillä varmistaaksemme, että kaikkien, sekä nuorten että seniorien, on yhtä mukava käyttää ratkaisujamme,” Tiainen sanoo.

Vaikka tulevaisuus näyttääkin valoisalta, yksi tärkeimmistä älykkään teknologian käyttöön liittyvistä haasteista on, miten käsitellään tunne hallinnan menetyksestä.

”Modernit hissit toimivat niin sulavasti, että niiden tuskin huomaa liikkuvan. Hissin tarkan sijainnin osoittava valonäyttö voi rauhoittaa ihmisiä, jotka tuntevat olonsa hermostuneeksi, jos hissin sisällä ei ole painikkeita”, Tiainen selittää.

”Vieläkin parempi olisi holografinen virtuaalihahmo, joka tutustuttaisi ihmiset älykkääseen teknologiaan”, hän heittää. ”Mutta on vain ajan kysymys, milloin kaikki tottuvat älykkäisiin rakennuksiin, jotka ennustavat tarpeemme.”

Jaa tämä sivu