WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

Takaisin ylös

Tulossa hotelliisi: hotellipalvelijarobotti

Robotit tulevat ja ovat palveluksessasi. KONE ja Savioke ovat tehneet yhteistyötä tarjotakseen hotellialalle palvelurobotteja, jotka tekevät liikkumisesta sujuvampaa ja paljon futuristisempaa kuin koskaan ennen.

19.6.2018

Seuraavalla kerralla, kun tilaat jotakin hotellin vastaanotosta, sinun ei enää tarvitse pukeutua tilauksesi vastaanottamista varten. Robottihan ei kuitenkaan välitä siitä, mitä sinulla on päälläsi, kun avaat oven.


Savioke Relay -robottia käytetään ympäri maailmaa hotelleissa, joissa se toimittaa itsenäisesti tavaroita hotellihuoneisiin. Hotellivieraat voivat tilata pikkupurtavaa, kahvia, hygieniatarvikkeita tai mitä tahansa hotelli tarjoaa. Sirkuttavassa robotissa on sisäinen kartta rakennuksesta, joten robotti tietää, minne mennä, ja se osaa väistellä ihmisiä LIDAR-tutkateknologian ansiosta.


”Kun ensimmäisen kerran kuulin asiasta, olin hieman skeptinen”, sanoo KONEen ekosysteemiliiketoiminnasta vastaava New Services and Solutions -yksikön johtaja Jukka Salmikuukka. ”Asiaa tutkittuani ja nähtyäni robotin toiminnassa ymmärsin kuitenkin heti, että robotti toimi oikein hyvin. Ensimmäisestä asiakkaalle yhdessä Savioke-tiimin kanssa suoritetusta asennuksesta saatu palaute on ollut erinomaista.”

Autetaan robotteja ja hissejä viestimään

Savioke (äännetään kuten ”savvy oak”) on Sunnyvalessa Kaliforniassa toimiva yritys. Robotteja on käytetty tehtaissa jo vuosikymmeniä, mutta Savioke tuo Relay-robotin ihmisten ilmoille.


”Savioke otti meihin yhteyttä, kun yritys halusi myydä robotin hotelliin, jossa on KONEen hissit”, Salmikuukka sanoo. ”Voidakseen liikkua hotellissa Relayn oli tietysti osattava käyttää hissejämme.”


Tämän toteuttamiseen on eri menetelmiä. Yksi tapa on kaikkien rakennuksessa tarvittavien laitteiden jälkiasennus, mutta KONEella on paljon parempi ratkaisu.


”Laitteiden liittäminen pilvipalveluun on tyylikäs ja tulevaisuuden tarpeita vastaava toteutustapa”, Salmikuukka valottaa. ”Tulevaisuudessa käytämme Flow Connectivity- ja pilvipalvelujamme, joten Relay on yhteydessä IoT-alustaamme. Alusta kutsuu järjestelmään liitetyn hissin robotille. Kohteessa ei siis tarvita lisäasennuksia.”

Kuva

Otetaanpa ensiksi selfie

Chicagolaisen Hotel EMC2:n Relay-robotit Leo ja Cleo poseeraavat säännöllisesti hotellivieraiden kanssa selfien ottamista varten. Pienet avustajat ovat osa 195-huoneisen hotellin ainutlaatuista tapaa yhdistää taide ja tiede.


Kun vastaanotto saa ilmoituksen asiakkaan tekemästä tilauksesta, hotellityöntekijät asettavat toimitettavat tavarat Leon tai Cleon säiliöön ja lähettävät robotin matkaan. Robotit käyttävät KONEen hissejä ja löytävät tiensä oikean hotellihuoneen ovelle.


”Vieraillamme on mielestämme nykyisin suuremmat odotukset kuin koskaan aikaisemmin, varsinkin koska tässä teknologian maailmassa kaikki on yhteydessä sosiaaliseen mediaan”, sanoo huoneista vastaava johtaja Alexander Foster Hotel EMC2:sta. ”Kun he tulevat tänne, robotit sekä niiden ja hissien suhde tekevät heihin valtavan vaikutuksen.”


Foster korostaa nopean ja luotettavan asiakaspalvelun ja jatkuvan innovoinnin merkitystä hotellin ja KONEen välisessä yhteistyössä.


”Loppujen lopuksihan tyytyväiset hotellivieraat tekevät meistä tyytyväisiä KONEen asiakkaita.”

Uusia innovaatioita digiaikaa varten

KONE ja Savioke ovat päättäneet jatkaa yhteistyötään, jonka ansiosta ne voivat tarjota asiakkailleen Savioken robotteja ja KONEen yhteysratkaisuja.


”Vastaisuudessa palvelurobotit yleistyvät, joten meidän on tiedettävä niistä enemmän”, Salmikuukka sanoo. ”Meidän on ymmärrettävä, miten niitä käytetään ja mitä se tarkoittaa ratkaisujemme kannalta.”


Lisäksi KONE on aina kiinnostunut tutkimaan uusia innovaatioita. Palvelurobotit todella erottuvat massasta. Kyse on myös uudesta tulolähteestä, sillä KONE aloittaa kohta palvelun myynnin yhdessä Savioken kanssa.


”Tämä yhteistyö on arvokasta myös asiakasviestinnälle”, Salmikuukka sanoo. ”Tarjoamalla näitä robotteja aloitamme aivan uudenlaisen vuoropuhelun asiakkaiden kanssa. Voimme puhua siitä, miten he hoitavat rakennuksiaan ja miten voimme luoda enemmän lisäarvoa asiakkaillemme ja heidän liiketoiminnalleen uusilla teknologiaratkaisuilla.”

Tulevaisuutta kohti

Kuva

Mutta nyt tärkeä kysymys: Kääntyykö Relay hississä, jotta se matkustaa oviin päin kääntyneenä, kuten ihmisten on kohteliasta tehdä?


”Itse asiassa luulen, että Relay tekee niin, koska se valmistautuu poistumaan hissistä”, Salmikuukka nauraa. ”Hyvä, että satuit kysymään ihmisistä, jotka matkustavat hississä robotin kanssa. Olin juuri eräässä hotellissa Singaporessa, jossa käytetään Relay-robottia. Oli hienoa nähdä, että kaikki olivat niin iloisesti yllättyneitä ja innoissaan robotista. Lähtemättömän vaikutelman tekeminen asiakkaisiin on yksi sen eduista.”


KONE ja Savioke ovat saattamassa Relay-robotteja toimintakuntoon useissa uusissa kohteissa. Salmikuukka kehottaakin pitämään silmät auki.


”Palveluroboteista tulee osa arkeamme aiemmin kuin osaamme odottaakaan”, hän sanoo. KONEelle on tärkeää saada niistä käytännön kokemusta nyt, koska se auttaa meitä mietittäessä, miten robotiikkaa voidaan käyttää muulla tavoin asiakkaidemme eduksi. Tämä on hyvä esimerkki kumppaniekosysteemin toiminnasta sekä meille jännittävä matka.

Jaa tämä sivu