Uuden aikakauden hissit vetoavat kaikkiin aisteihin

Jos nykylapselle näyttää valintakiekollisen lankapuhelimen, saa vastaukseksi kysyvän tuijotuksen. Digitalisaatio ja tietoyhteydet ovat täysin mullistaneet tämän yleisen viestintävälineen yhden sukupolven aikana. KONE DX -sarjan hissit tekevät saman hisseille: ne eivät enää ole vain keino päästä kerroksesta toiseen.

29.11.2019

Kuvittele, että olet kotimatkalla rankan työpäivän päätteeksi. Ulkona on kylmää ja pimeää, kun saavut kotitalollesi. Mutta kun astut hissiin, sinua tervehtii lämmin valonhehku ja lempimusiikkisi.

”Tätä ihmiset odottavat nykyään”, sanoo KONEen muotoilujohtaja Timo Tiainen. ”Tutkimuksemme osoitti, että ihmiset kaikkialla maailmassa ovat tottuneet suorituskykyisiin, pitkälle personoituihin laitteisiin, ja he haluavat ympäristönsä vastaavan tarpeisiinsa samalla tavalla.”

Ihmiset kaipaavat yhä enemmän yksilöllisiä kokemuksia arjessaan, ja juuri tämä oli johtava ajatus uuden KONE DX -sarjan hissien kehitystyössä. DX tulee sanoista digital experience eli digitaalinen kokemus. Ratkaisun mahdollistivat nopeasti kehittyvät digitaaliset teknologiat ja tietoyhteydet: KONE DX -sarjan hissit antavat arkkitehdeille, rakennusten omistajille ja kiinteistönhoitajille mahdollisuuden tehdä rakennuksista intuitiivisempia, kokonaisvaltaisempia kokemuksia niissä asuville, työskenteleville ja vieraileville ihmisille.

Tervetuloa KONEen sovelluskauppaan

Kuva

Puhelimen sovellukset, auton navigointijärjestelmä ja toimituksiin käytettävä drooni tarvitsevat pilvipohjaisia palveluja ja niiden älykkyyttä tehdäkseen mahdottomalta tuntuvasta mahdollista. Pilviratkaisujen ansiosta autojen käyttöjärjestelmät voidaan päivittää etänä ja hissit korjata ennen kuin vioista edes ehditään tehdä ilmoituksia.

”KONE DX -sarjan hissit tarjoavat paljon enemmän kuin vain keinon siirtyä kerroksesta toiseen”, toteaa volyymihissiliiketoiminnan johtaja Teppo Voutilainen. Sisäänrakennetuilla tietoyhteyksillä ja muilla edistyksellisillä teknologioilla varustetut KONE DX -sarjan hissit täydentävät aulapalvelujen kokonaisuutta; uusien palveluiden ja ratkaisujen lisääminen hisseihin on helpompaa kuin koskaan, ja rakennuksen omat älyratkaisut toimivat saumattomasti yhteen hissien ratkaisujen kanssa.

Tämä on pitkälti ohjelmointirajapintojen eli APIen (Application Programming Interfaces) ansiota. APIt ovat vakioituja menetelmiä, jotka mahdollistavat digitaalisten järjestelmien välisen tiedonsiirron.

”Me kaikki käytämme API-rajapintoja jatkuvasti kiinnittämättä asiaan mitään huomiota”, Voutilainen huomauttaa. ”Jos esimerkiksi suunnittelet reitin Googlen avulla ja tarkistat julkisen liikenteen vaihtoehdot, Googlella ei ole sitä tietoa, vaan se hakee sen kuljetuspalveluiden tarjoajan APIn kautta.”

APIen ansiosta KONE DX -sarjan hissit muuntuvat nostovaijerin päässä roikkuvasta teräksisestä laatikosta digitaaliseksi alustaksi, joka on olennainen, integroitu osa älyrakennusta. Tällöin avautuu mahdollisuus lisätä hissimatkaan digitaalisia palveluja:

KONEen omia, esiasennettuja sovelluksia, rakennuksessa tarjolla olevia tai kolmansien osapuolien kehittämiä sovelluksia. Nämä kaikki voidaan yhdistää ainutlaatuiseksi hissikokemukseksi ja samalla luoda koko rakennuksessa liikkumisesta saumaton, räätälöity kokemus.

Tällaisia ratkaisuja voivat olla vaikkapa hissejä itsenäisesti käyttävät palvelurobotit tai sovellukset, jotka auttavat toimintarajoitteisia henkilöitä liikkumaan rakennuksessa sujuvasti ja turvallisesti.

Voisi puhua KONEen sovelluskaupasta – mahdollisuudet ovat rajattomat!

Aisteihin vetoava hissikokemus

Kuva

Digitaalisten teknologioiden avulla voidaan luoda aistielämyksiä, jotka menevät paljon pidemmälle kuin vain fyysisiä materiaaleja käyttämällä. Hyödyntämällä uusimpia valaistus- ja ääniratkaisuja sekä visuaalisia ratkaisuja näytöillä ja yhdistämällä nämä hissiin liikkeeseen voidaan luoda erittäin vahvoja elämyksiä.

”KONE DX -sarjan hissien hallittavuus ja joustavuus on omaa luokkaansa. Se muuttaa kaiken. Käyttäjäkokemuksesta tulee todellinen aistielämys”, Tiainen sanoo.

Uusien mahdollisuuksien vaikutukset ulottuvat yksittäistä hissimatkaa laajemmalle; ne voivat auttaa määrittelemään rakennuksen identiteettiä ja vaikuttaa jopa liiketoimintaan. Mukautuva valaistus voidaan esimerkiksi opettaa pitämään osaltaan toimistotyöntekijöiden viretilaa yllä. Integroituihin tietoviihde- ja äänijärjestelmiin voidaan tehdä hetkessä muutoksia, joilla kauppakeskuksen kävijöitä houkutellaan käymään ostoksilla uudessa liikkeessä tai tarttumaan viime hetken tarjouksiin. Musiikilla puolestaan voidaan luoda haluttu tunnelma.

Vahva uusien digitaalisten hissisuunnittelutyökalujen ja -palvelujen valikoima auttaa asiakkaita tekemään parhaat valinnat rakennukseensa jo suunnitteluvaiheessa. Virtuaalitodellisuutta hyödyntävällä sovelluksella voi esimerkiksi luoda hissin sisustuksesta 360 asteen näkymän.

Suunniteltu mukautumaan tulevaisuuden tarpeisiin

Kuva

Digitalisaatio tarjoaa kiehtovia mahdollisuuksia. Tulevaisuudessa mahdollisuudet vain lisääntyvät sovelluksilla, joita emme tällä hetkellä pysty edes kuvittelemaan.

Nyt asennettavat hissit ovat käytössä seuraavat 25 vuotta. Siihen mennessä monet hissin komponenteista on modernisoitava.

Myös rakennusta käyttävät ihmiset ja itse rakennuksen käyttötarkoitus ovat voineet muuttua moneen kertaan, mikä tarkoittaa, että myös vaatimukset ovat muuttuneet – myös hissien kohdalla. KONE DX -sarjan hissien sisäänrakennetut tietoyhteydet ja digitaaliset ominaisuudet helpottavat hissien mukauttamista erilaisiin tuleviin tarpeisiin, koska hisseihin voidaan päivittää uusia palveluja sitä mukaa kun niitä tulee tarjolle.

Yhteys luontoon

Kuva

KONE DX -sarjan hissien jokainen yksityiskohta tietoyhteyksistä materiaaleihin ja vastuullisuuteen on mietitty viimeisen päälle. Kaiken keskiössä ovat olleet asiakkaiden tulevat tarpeet.

”Kaikki suunnitteluratkaisumme pohjautuvat yhteistyöhön asiakkaiden ja loppukäyttäjien kanssa. Useaan kertaan toistuneet testaus- ja kehitystyövaiheet ovat auttaneet meitä paremmin ymmärtämään, mitä he arvostavat”, Tiainen kertoo.

KONE on järjestänyt satoja yhteiskehitystapahtumia asiakkaidensa kanssa ympäri maailman. Niissä on käynyt selväksi muun muassa, että kaupungistumisen yhä kiihtyessä ihmiset kaipaavat yhteyttä luontoon. Ihmiset toivovat keinoja tuoda luonnon elementtejä rakennettuun ympäristöön. KONE DX -sarjan hisseihin onkin tarjolla esimerkiksi laminaatteja, jotka jäljittelevät puuta, nahkaa ja kiveä. Värivalikoima kattaa niin pehmeitä, rauhoittavia sävyjä kuin kirkkaita, piristäviä värejä.

Luonto otetaan huomioon myös näkymättömiin jäävissä ratkaisuissa, ja KONEen T&K-toiminto on urakoinut kunnolla ympäristöystävällisyyden varmistamiseksi. KONE DX -sarjan hissien energiatehokkuus on parasta A-luokkaa. Käytetyt materiaalit ovat vastuullisia, kestäviä ja helppoja pitää puhtaana, ja ne jopa parantavat sisäilman laatua.

”Koemme ympäristömme kaikkien aistiemme kautta, joskus jopa kuudetta aistia käyttäen, ja se on otettava huomioon myös integroitaessa fyysisiä ja digitaalisia ratkaisuja”, Tiainen huomauttaa. ”Uuden teknologian avulla voimme olla vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa ja oppia siitä. Voimme suunnitella staattisten tilojen sijaan ympäristöjä, jotka vetoavat kaikkiin aisteihin ja rikastuttavat arkea.”

LUE LISÄÄ

KONE DX -sarjan hissit

Hissien yhteydet

Jaa tämä sivu

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

We couldn't determine a local website for you

Go to your suggested website