KONE on toimialajohtajana sopeutunut digitalisaatioon panostamalla teknologiaosaamiseen ja ketterään liiketoimintaan. ”Jos haluamme tarjota parhaat hissit, liukuportaat ja automaattiovet, parhaan käyttäjäkokemuksen ja parhaat kenttäpalvelut, emme voi jäädä makailemaan laakereillamme”, painottaa KONEen tietohallintojohtaja Antti Koskelin.
Koskelin nostaa esimerkiksi autoteollisuuden. ”Pääosa autoteollisuuden innovaatioista liittyvät ohjelmistoihin ja digitalisaatioon. Tuote, joka oli alkujaan pyöristä, alustasta ja moottorista koostuva pitkälti mekaaninen laite, ajaa tänä päivänä autonomisesti ja sen huoltoa ja diagnostiikkaa hoidetaan etänä. Tämä kaikki on hyvin ohjelmistolähtöistä”, hän jatkaa.
”Tietoyhteyksillä varustetut autot ovat todellisuutta, ja perinteiseen laite- ja huoltoliiketoimintaan ollaan lisäämässä kuluttajapalveluita. Yhtäläisyydet KONEen liiketoimintaan ovat moninaiset”, Koskelin sanoo.
Oman tiensä kulkija
KONEen tietohallintojohtaja uskoo, että ratkaisun avain on viiden alueen ymmärtämisessä.
Ensimmäisenä on antureiden käyttö, millä laitteista tehdään älykkäämpiä ja niistä saadaan enemmän tietoa. KONEen nykyiset kulunvalvontaratkaisuissa integroidaan hissien ja automaattiovien anturit ja älypuhelimet.
Toinen alue on tietoyhteydet. Koskelin uskoo etädiagnostiikan mahdollisuuksiin nykyteknologialla. ”Tarkastamme tuhansia hissejä useita kertoja vuodessa. Jos hissin tiedot olisivat käytössä etänä ja ne kertoisivat mahdollisista ongelmista, asentajiemme ei tarvitsisi joka kerta matkustaa paikan päälle”, hän huomauttaa.
Kolmantena tulee datan tallennus ja neljäntenä analytiikka. Vaikka datan tallentaminen on hyvin halpaa (mikä tekee rajattomasta tallennuskapasiteetista ja pilviteknologioista todellisuutta), datan analysointiin tarvitaan tehokkaita analytiikkamoottoreita ja algoritmeja, jotta voidaan esimerkiksi parantaa laitteiden käyttäjäkokemusta kaupungeissa.
Viides alue on mobilisaatio, mikä tarkoittaa neljän edellä mainitun alueen tuomista yhteen. ”Jos pystymme luomaan näistä kokonaispaketin asentajiemme käyttöön, pystymme myös tarjoamaan parempia palveluita asiakkaillemme”, hän lisää.
Tavoitteet korkealla
”Digitalisaation keskiössä ovat asiakaskokemus ja käyttäjän osallistaminen, ja digiaikakaudella toimittajilta odotetaan erittäin korkeatasoisia palveluita”, Koskelin sanoo.
Hänelle askelmerkit ovat selvät. Tulevaisuudessa KONEen huoltoajoneuvojen tavaratilassa voidaan mahdollisesti 3D-tulostaa varaosia tarpeen mukaan jo ennen kuin asentaja saapuu kohteeseen.
Digiratkaisuilla on epäilemättä viihde-, tuotanto- ja liiketoiminta-arvoa, ja näiden yhdistelmällä on valtava arvo.