Suunnittele hissejä uudella KONE Studiolla Tutustu

Värillä on väliä

Värin huomioiminen on meihin ihmisen kehityksen aikana syvään juurtunut piirre, ja värit ohjaavat käyttäytymistämme. Mietimme värejä jokaisen suuren ostoksen yhteydessä. Väri on tärkeä tekijä autojen, vaatteiden, talojen ja jopa hiusten yhteydessä. Kun KONE kehitti hissejä Helsingissä sijaitsevaan Amos Rex -taidemuseoon, asiantuntijat miettivätkin tarkkaan värejä, valoa ja varjoja.

”Väreillä on tärkeä rooli elämässämme evoluutiomme johdosta”, sanoo väriopin lehtori Harald Arnkil Aalto-yliopistosta. ”Klassinen teoria on, että varhaisille kädellisille kehittyi trikromaattinen värinäkö, jotta ne erottivat paremmin kypsät hedelmät ja muut ravinnonlähteet muinaisissa metsissä. Väri oli siis olennainen tekijä eloonjäämisen kannalta. Lisäksi väri ohjaa monien eläinten, myös ihmisen, seksuaalista käyttäytymistä. Väri on tekijä, joka liittyy nautintoon, makuun ja mielihyvään. Väri vaikuttaa ehdottomasti mielialaamme ja käyttäytymiseemme.”

Amos Rexin ensimmäisessä näyttelyssä esiteltiin japanilaisen teamLab-taiteilijaryhmän digitaalisia töitä. Ryhmä tunnetaan immersiivisistä digitaalisista installaatioistaan, joissa värit ovat tärkeässä asemassa.
Amos Rexin ensimmäisessä näyttelyssä esiteltiin japanilaisen teamLab-taiteilijaryhmän digitaalisia töitä. Ryhmä tunnetaan immersiivisistä digitaalisista installaatioistaan, joissa värit ovat tärkeässä asemassa.

Vaistoon perustuvat vaikutukset

Suunnittelijat kiinnittävät paljon huomiota rakennuksissa käytettäviin väreihin aina aulan seinien väristä hissin valojen väriin, koska värit vaikuttavat mielialaamme. Esimerkkinä Arnkil mainitsee mitä arkisimman seikan: taivaalle katsomisen.


”Sinisen taivaan näkeminen virkistää meitä. Se saa meidät hyvälle tuulelle”, hän sanoo. ”Punaisesta taivaasta on useita sananlaskuja, kuten ’iltarusko aamun usko, aamurusko hatun kastaa’. Jos taivas on epätavallisen värinen, kuten purppuraan vivahtava, reagoimme siihen. Saatamme pitää sitä pahana enteenä.”


Myös sillä, miten koemme värin, on merkitystä. Yleisesti ottaen saatamme pitää punaisesta väristä, mutta punainen omena vaikuttaa meihin hyvin eri tavoin kuin punainen taivas.


”Pinnan väri, kuten pigmentti tai maali, antaa meille tietoa. Väri viestittää jotakin ja auttaa meitä tunnistamaan esineitä”, Arnkil sanoo. ”Pinnan värillä voidaan luoda tunnelmaa symbolisesti assosiaatioiden kautta. Värillisellä valolla sen sijaan voidaan vaikuttaa suoremmin tunteisiimme: se ikään kuin tunkeutuu suoraan aivojemme alkeellisimpiin osiin.”


Ei olekaan ihme, että värivalot ovat niin tärkeitä taiteissa, kuten elokuvissa, rockkonserteissa ja näyttelyissä. Helsingin uusimmassa taidemuseossa Amos Rexissä KONE käytti ainutlaatuista värillistä valaistusta oikean tunnelman luomiseksi hisseihin.


”Värillinen valo on yksi tekijöistä, jonka huomaamme tiedostamattomasti, kun tulemme johonkin tilaan”, selittää KONEen valaistussuunnittelun asiantuntija Jukka Korpihete.

Kuva

Osa näyttelyä

Amos Rexin hissien seinistä kaksi on peitetty lattiasta kattoon ulottuvalla integroidulla led-matriisilla. Niiden tuottama valo hajotetaan usealla kerroksella: ne on peitetty lasilla niin, että yksittäiset pikselit ovat näkymättömiä. Vaikuttaa siltä kuin värillinen valo virtaisi ylös alas ja ympäri seiniä sykkien, kajastaen, aaltoillen ja jopa väreillen pyöreistä ohjauspaneeleista ulospäin kuin renkaat veteen heitetyn kiven ympärillä.


”Seinien valonäytöt ovat ohjelmoitavia”, Korpihete sanoo. ”Niillä voidaan tuottaa liikkuvia valoja, jotka toivottavat kävijät tervetulleiksi, rentouttavat heitä ja virittävät heidät oikeaan tunnelmaan näyttelyyn tutustumista varten. Tai seinät voisivat todella olla osa näyttelyä. Ne voitaisiin liittää taiteilijoiden museon näyttelyjä varten luomiin valoanimaatioihin. Myös akustiikka on tärkeää. Voimme muuttaa ihmisten kuulemia ääniä ja tehdä hissimatkasta osan museoelämystä.”


Teknologian integrointi seinämateriaaleihin ja innovatiivisen ohjauksen kehittäminen olivat melkoinen urakka. Amos Rexin hissit ovat ainutlaatuisia. Korpihete toteaa kuitenkin, että KONE voisi käyttää samanlaisia ratkaisuja muissakin kohteissa.


”Seinissä voisi välittää ilmoituksia tai muuta tietoa”, hän sanoo. ”Ostoskeskuksissa hissit voitaisiin muuttaa roosanvärisiksi rintasyöpätietoisuuden edistämiseksi. Hissien väriä voitaisiin vaihtaa vuoden- tai vuorokaudenajan mukaan. Väreillä voidaan luoda upeita elämyksiä ja tuoda taidetta arkeen uudella tavalla.”

Kuva

Jaa tämä sivu

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.