Palvelurobotti ja KONEen DX-hissi ymmärtävät toisiaan fiksun API-rajapinnan kautta

Kuvaus

Epicenter yhdistää teknologioita, ja nyt sen tapahtumatalossa on yhden innovaation tulos. Hurmaava aulapalvelurobotti käyttää näppärästi hissiä KONEen kehittämän sujuvan API-ohjelmointirajapinnan avulla.

Tietoja kohteesta

  • Sijainti: Mikonkatu 9, Helsinki
  • Rakennusvuosi: 1929
  • Kerroksia: 8+1
  • Toimisto- ja tapahtumatilaa: 9000 neliötä

Ratkaisumme

  • KONE vanhan hissin modernisointi DX-ratkaisulla
  • KONEen tarjoamat API-rajapinnat mahdollistavat erilaisten sovellusten ja teknologian yhdistämisen KONEen hisseihin
  • Superflash-robotti tekee hissikutsut

PALVELUROBOTTI JA KONEEN DX-HISSI YMMÄRTÄVÄT TOISIAAN FIKSUN API-RAJAPINNAN KAUTTA

Mikonkatu 9:n ovet avautuvat Helsingin keskustassa. Ollaan 8-kerroksisen Epicenter-yhteistoimiston aulassa, missä tulijaa odottaa pieni tyyppi, Butler, digitaalinen rusetti kaulassaan.


Pitäisi päästä palaveriin – missäköhän se on? Butler auttaa! Hän on robotti, joka ottaa vieraan vastaan ja johdattaa oikeaan paikkaan. Täytyy vain klikata robotin ruutua.

Jaaha, huone BOLD 4. kerroksessa, tännepäin!

Asiakasta hymyilyttää. Butler nytkähtää liikkeelle, rullaa aulamattojen yli ja johdattaa hissille, jonka se kutsuu valmiiksi.

Robotti myös painaa etäyhteydellä oikeaa kerrosta, joten vieraan tarvitsee vain astua hissiin. Kiitos, Butler!

Wow-efektin lisäksi robotti edustaa innovatiivisuutta

Epicenter on vuonna 2015 Tukholmassa perustettu konsepti: innovatiivinen tapahtumatalo ja yhteisöllinen työskentelytila. Helsingissä se toimii yhteistyössä Ilmarisen kanssa, joka omistaa Mikonkadun 8500 neliön toimitilan. Jäsenyrityksiä Epicenterillä on Suomessa yli 500.

”Epicenter on vahva yhteisö: me luomme yhteyksiä ja vauhditamme asiakkaidemme kasvua”, kertoo service manager Taru Soininkallio Epicenteriltä.

Robotti ohjaamassa hissiin tuo kävijöille wow-efektin, mutta se myös edustaa Epicenteriä parhaimmillaan, sillä Epicenterin visio on nimenomaan luoda uusia näkökulmia, edistää innovaatioita ja yhdistää yrityksiä – jopa tavoilla, joita muut eivät ole hoksanneet.

Tässä tapauksessa Epicenter keksi ottaa projektiin mukaan jäsenensä Superflashin, jonka ydinbisnestä on fiksujen palvelurobottien kehittäminen erilaisiin rakennuksiin.

”Robotin palvelu toteutuu sujuvasti loppuun saakka kun se saa yhteyden myös rakennuksen hissiin” sanoo Superflashin toimitusjohtaja Kejia Jin.

Hissin modernisointi mahdollisti API:n käytön

Epicenterin rakennuksen hissi ei ole uusi mutta se oli modernisoitu muutama vuosi sitten. KONEen kehityspäällikön Matti Uneliuksen mukaan hissi päivitettiin tuolloin uudenlaisiksi DX-hissiksi, jossa on sisäänrakennettu verkkoyhteys.

Kuitenkin suomalaisen Superflashin robotin ja KONEeen hissin yhteistoiminta on ollut teknisesti mahdollista vasta pari vuotta. API-rajapintojen avulla KONEen uudet DX-hissit pystyvät keskustelemaan muiden ohjelmistojen kanssa.


Lue lisää KONEen peruskorjausratkaisuista
Lue lisää KONEen älyrakennusratkaisuista
Lue Lisää KONE kumppaniratkaisuista

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

We couldn't determine a local website for you

Go to your suggested website