Suunnittele hissejä uudella KONE Studiolla Tutustu

HISSIEN UUSIMINEN JA KONE RESIDENTIAL FLOW MUUTTIVAT VANHAN KERROSTALON ELÄMÄN SUJUVAKSI

Kuvaus

Elämä Espoossa sijaitsevassa Matinkatu 20:n kiinteistössä muuttui sujuvaksi ja esteettömäksi, kun asensimme sinne KONE MonoSpace 500® -hissit ja KONE Residential Flow -älyratkaisun. Nyt ulko-ovet avautuvat asukkaille automaattisesti, hissi odottaa valmiina alhaalla ja vieraan voi päästää sisään älypuhelimen avulla. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Residential Flow asennettiin jo olemassa olevaan kiinteistöön. Lue artikkelista koko tarina!

Tietoja kohteesta

  • Sijainti: Matinkatu 16 (AB) ja Matinkatu 20 (CD), Espoo
  • Rakennusvuosi: 1973 ja 1974
  • Rakennuksia: 2
  • Kerroksia: 1+8
  • Rappukäytäviä: 4
  • Asuntoja: 112
  • Hissihankkeen valmistumisvuosi: 2019

Ratkaisumme

  • KONE Residential Flow -järjestelmä Access ja Visit -ominaisuuksin
  • KONE Access avaa ulko-ovet ja tilaa hissin älypuhelimella tai RFID-avaintägillä
  • KONE Visit vie ovipuhelimen asukkaan älypuhelimeen tai tavalliseen kännykkään
  • Ovilukijat ovipuhelinyksiköllä (4kpl)
  • Ovilukijat (4kpl)
  • KONE MonoSpace 500® -hissit (4kpl)
  • Kääntöovikoneistot ulko-ovien automaattiavaukseen (4kpl)
  • Kyynärkytkimet ulko-ovien avaamiseksi pyörätuolilla liikuttaessa (4kpl)

HISSIEN UUSIMINEN JA KONE RESIDENTIAL FLOW MUUTTIVAT VANHAN KERROSTALON ELÄMÄN SUJUVAKSI

Elämä Espoossa sijaitsevassa Matinkatu 20:n kiinteistössä muuttui sujuvaksi ja esteettömäksi, kun asensimme sinne KONE MonoSpace 500® -hissit ja KONE Residential Flow -älyratkaisun. Nyt ulko-ovet avautuvat asukkaille automaattisesti, hissi odottaa valmiina alhaalla ja vieraan voi päästää sisään älypuhelimen avulla. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Residential Flow asennettiin jo olemassa olevaan kiinteistöön.

Jos hissit aikoo uudistaa, niin ulko-ovetkin kannattaa moottoroida

Kun Matinkatu 20:n taloyhtiön hallitus alkoi keskustella 1970-luvulta peräisin olevien hissien kunnosta, edessä oli kaksi vaihtoehtoa: joko vanhat hissit peruskorjataan tai hissit uusitaan kokonaan.

Hallitus esitti yhtiökokoukselle nämä molemmat vaihtoehdot, menemättä suoraan kummankaan taakse. Uusiminen sai lähes yksimielisen kannatuksen. Kun uusiin hisseihin oli kerran tulossa liukuovet, niin myös ulko-ovien esteettömyys kannatti hoitaa kuntoon. Samalla taloyhtiö saattoi hakea ARAn esteettömyysavustusta.

− Käytännössä 20–25 vuotta vanhoja, kääntöovellisia hissejä ei kannata peruskorjata. Se nimittäin maksaa yleensä suurin piirtein saman verran kuin mitä hissien uusiminen, jos esteettömyysavustusta haetaan ja saadaan nykyisillä perusteilla, tiivistää Matinkylän Huollon toimitusjohtaja Mikko Peltokorpi.

Matinkylän Huollon yksi toimipiste on As. Oy Matinkatu 20:ssa, ja Mikko Peltokorpi toimii yhtiön isännöitsijänä.

Vanhojen hissien rapistuvan kunnon lisäksi ratkaisuun vaikutti halu helpottaa asukkaiden elämää. Matinkatu 20:ssa on kuitenkin monimuotoinen asukaskunta, johon kuuluu huomattavan paljon ikäihmisiä, mutta myös paljon yksin asuvia, nuoria ja lapsiperheitä. Hekin hyötyvät esteettömyydestä.

− Kuvittele vaikka, että olet tulossa kahden kauppakassin, kahden lapsen ja koiran kanssa sisään. Kyllä se helpottaa, ettei tarvitse yrittää vielä avata oviakin itse, Mikko Peltokorpi kuvailee.

Jos ei omista älypuhelinta, avaintägillä saa ovet auki

Hissien uudistamisesta päätettiin vuonna 2018. Seuraavana talvena vanhat kumilattiat, räikeillä väreillä maalattu teräs ja raskaat kääntöovet saivat tehdä tilaa KONE MonoSpace 500® -hisseille. MonoSpace 500® on konehuoneeton, moderni ja energiatehokas hissiratkaisu.

KONE Residential Flow -järjestelmän asennuksen Access- ja Visit-ominaisuuksin aloitimme hissien valmistumisen jälkeen, maaliskuussa 2019.

Access-ominaisuus tarjoaa helpon, esteettömän pääsyn sisään. Asukkaan taskussa tai laukussa oleva älypuhelin tunnistautuu ulko-ovella, jolloin pieni käsikosketus ovilukijaan riittää avaamaan ulko-oven. Järjestelmä tilaa hissin automaattisesti alas.

Visit-ominaisuudessa ovipuhelinyksikkö ottaa yhteyden asukkaan älylaitteeseen. Asukas näkee ovipuhelimen kameran ja voi päästää vieraan halutessaan sisään rappuun. Tämän voi tehdä kotisohvaltaan, mutta yhtä hyvin myös vaikka töistä käsin.

KONEen myyntipäällikön Riitu Kaartisen mukaan älyratkaisun asentaminen vanhaan kiinteistöön kävi sujuvasti. Oleellisin haaste on löytää sopiva tila keskusyksikölle, jollainen jokaiseen rakennukseen tarvitaan Residential Flowta varten.

− Isännöintitoimisto tunsi taloyhtiönsä hyvin ja tiesi sanoa, millaisia tiloja rakennuksista löytyy, hän kehuu.

Mutta entä jos ei omista älypuhelinta? Etenkään monet ikäihmiset eivät ole sellaista hankkineet.

− Se ei ole mikään ongelma. Ovien avaamista varten saa avaintägin, jolla ovet saa avattua. Ja jos kotona on tavallinen puhelin, niin sillä pystyy vastaanottamaan ovipuhelimelta äänipuhelun. Videoyhteyttä ei ole, mutta vierailijan kanssa pystyy keskustelemaan ja hänet voi päästää sisään.

Hiukan on opeteltavaa, mutta innostavaa sellaista

Kaikki oli Matinkatu 20:ssa valmista toukokuussa 2019. Asukkaat, niin nuoret kuin iäkkäätkin, ovat olleet erittäin tyytyväisiä.

− On hyvä, kun vieraat voi päästää sisään rakennukseen omalla puhelimella. Se, että hissin saa tilattua etukäteen, on myös meillä paljon käytössä oleva lisäominaisuus, kun on kiire, kertoo talossa asuva 25-vuotias pariskunta.

72-vuotias mies puolestaan kokee, että sisääntulo on helpottunut aivan oleellisesti.

− Vanhan hissin kääntöovi oli ihan vihoviimeinen asia meille seniorikansalaisille. Nyt sisälle ja hissiin on helppoa päästä esimerkiksi kauppakassien kanssa.

Jaa tämä sivu

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.