Siltasaari 10 | KONE

Tietoja kohteesta

  • Sijainti: Hakaniemi, Helsinki
  • Rakennuksia 3, jotka yhdistetään yhdeksi monikäyttäjätoimistoksi
  • Kokonaisuuteen on suunniteltu toimistotilat 1700 ihmiselle, tilaa päivittäistavarakaupalle, ravintoloita, kahviloita ja muita palveluja

Ratkaisumme

  • KONE People Flow -suunnittelupalvelun toteutattama People Flow -analyysi
  • KONEen hissit ja liukuportaat

Näin KONEen People Flow -analyysi muutti Siltasaari 10 -hanketta

Ihmis- ja tavaravirtojen etukäteinen mallintaminen toi lisää liikkumisen ratkaisuja ja avasi rakennuskokonaisuutta ulkomaailmaan.

Kun Antilooppi alkoi vuonna 2016 suunnitella Siltasaarenkatu 10:ssä sijaitsevan kiinteistön uudistamista, se halusi kokonaisuuden yhtä toimivan niin valmistuttuaan kuin vielä 2030-luvullakin.

Antilooppi halusi tehdä Siltasaari 10:stä modernin, mutta historiaansa kunnioittavan, 24/7 elämää sykkivän dynamon. Kohde tukee niin työntekoa kuin vapaa-aikaakin. Kokonaisuuteen suunniteltiin toimistotilat 1700 ihmiselle, tilaa päivittäistavarakaupalle, ravintoloita, kahviloita ja muita palveluita.

Siltasaari 10 on haastava kohde. Kokonaisuus pitää sisällään kolme eri rakennusta eri aikakausilta.Tiloissa on ollut niin Elannon tavaratalo, toimistotilaa kuin asuntojakin.

Sujuva liikkuminen on tärkeä tekijä rakennuksen koettua toimivuutta. Antilooppi lähti yhdessä KONEen ammattilaisten kanssa tekemään People Flow-analyysiä, jonka tarkoitus oli tukea juuri tätä. Kone analysoi ihmis- ja tavaravirrat ja ehdottaa niiden pohjalta optimaalisia kulkujärjestelyjä, hissejä ja liukuportaita.

“Halusimme taata, että työnteko ja työtiloissa liikkuminen on mahdollisimman vaivatonta tuleville käyttäjille, oli kysymys sitten toimistokäyttäjistä, logistiikasta tai erilaisten palveluiden käyttäjistä”, Antiloopin kiinteistökehityksestä vastaava johtaja Sami Hentilä sanoo.

Kuva

KONE ensimmäisenä markkinalla

KONE on edelläkävijä alallaan ja ensimmäinen toimija, joka on konseptoinut osaamisensa ihmis- ja logistiikkavirroista selkeäksi kokonaisuudeksi.

KONE on toteuttanut People Flow -analyysipalvelua vuodesta 2013 lähtien. Useimmiten kohde on kaupallinen kiinteistö: toimisto, hotelli tai vaikkapa kauppakeskus, mutta referenssilistalla löytyy myös risteilyaluksia.

Analyysin pohjalta rakennuttaja esimerkiksi tietää, minne avataan kulkuväyliä, kuinka monta hissiä tai liukuporrasta se tilaa ja miten ne sijoitellaan. Suunnitelma luo pohjan myös käytön aikaiseen tilojen seurantaan ja palvelukokemuksen parantamiseen.

“Analyysien määrä on kasvussa, niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Rakennusten monimuotoisuuden kasvaessa sujuvasta liikkumisesta on tullut kiinteistöille entistäkin tärkeämpi kilpailutekijä”, KONEen korjausrakentamisliiketoiminnasta Suomessa ja Baltiassa vastaava Anna Tiri sanoo.

Mallinnus tehdään algoritmeillä

Siltasaari 10 -analyysistä vastasi KONEella tiimi, johon kuuluivat projektipäällikkö ja sisustusarkkitehti Camilla Rouffiange-Ahmad, nuorempi suunnittelija Xiaohan Liang ja myyntipäällikkö Riku Tiainen.

Tyypillisessä hankkeessa KONEen asiantuntijatiimit tutkivat rakennusta niin vaaka- kuin pystysuuntaisen liikkumisen näkökulmasta. Arviointi on sekä määrällistä että laadullista.

People Flow -konsultoinnista vastaava Niko Penttinen kertoo, että KONE mallintaa ihmisvirtojen liikkumisen rakennetussa ympäristössä algoritmien avulla. Niistä tehdään visualisointi, miten ihmisten toiminta voidaan optimoida toisaalta itse rakennusten ja toisaalta niiden teknisten ja digitaalisten ratkaisujen kanssa.

Arvioinnissa huomioidaan muun muassa rakennuksen käyttäjämäärät, käyttäjien jakautuminen eri kerroksiin, sisääntulovirrat, julkinen liikenne ja liikkumisen turvallisuus ja vaivattomuus.

Hissien palvelutasot perustuvat suunnitteluohjeisiin ja standardeihin. Niissä otetaan huomioon muun muassa hissien kuljetuskapasiteetti, odotusaika sekä kuinka kauan kokonaishissimatka kestää.

Esimerkiksi Siltasaari 10:ssä odotusaika hisseille on ruuhkahuippujen aikanakin maksimissaan vain noin 30 sekuntia, muina aikoina selvästi vähemmän.

Lisäksi KONE antaa suosituksia käyttäjäkokemukseen vaikuttavista hissien kutsunantopisteiden sijoittelusta tai isojen aulojen turvaporteista.

Alla olevassa kuvassa on Koneen suositusjärjestelmä hissien toimivuudesta.

Kuva

Mikä Siltasaari 10:ssä muuttui?

People Flow-analyysi paljasti, että rakennuskokonaisuudesta tulisi parempi kahdella muutoksella. Ensimmäinen liittyi rakennuksen saavutettavuuteen.

Vanhakaan suunnitelma ei olisi tehnyt Siltasaari 10:estä umpiota, mutta mallinnuksesta kävi ilmi, että liikkumisen helpottamisella rakennukseen ja rakennuksesta olisi myönteisiä vaikutuksia. Tämä tehtiinkin.

Tulevaisuudessa rakennuksen saavutettavuus jalan, pyörällä, autolla, taksilla ja joukkoliikenteellä on parempi kuin lähes millään toisella toimistorakennuksella Helsingin keskustassa. Tämä käy ilmi alla olevasta kuvasta.

Antiloopin Hentilä uskoo, että muutos vaikuttaa myös yleisön kokemukseen Hakaniemestä.

“Hakaniemen painopiste muuttuu, kun Siltasaari 10:n kulma tukee ihmisvirtojen liikkumista entistä paremmin ja Siltasaari 10 muuttuu Hakaniemen polttopisteeksi”, Hentilä sanoo.

Toinen muutos tapahtui sisätiloissa. Vanhan Elannon rakennuksen pääsisäänkäynnin puitteet ovat kauniit, mutta saavutettavuudeltaan puutteelliset.

Toimivammilla pysty-yhteyksillä ja arkkitehtoonisilla ratkaisuilla siitä pystytään luomaan kiinteistön todellinen solmukohta. Aulan yhteyteen tuotiin neljä hissiä, jotka palvelevat toimistokerroksen käyttäjiä. Liukuporras johtaa toisen kerroksen palvelu- ja joustotilakerrokseen.

“People Flow -analyysin ansiosta Siltasaari 10 on kokonaisratkaisultaan nyt parempi. Se aidosti yhdistää kolme rakennusta. Rakennusten navigoitavuus parani merkittävästi. Ihmisvirroille ja logistiikalle on nyt selkeät reitit”, Hentilä sanoo.

Kuva

Seurantaa myös käytön aikana

KONEen ja Antiloopin yhteistyö jatkuu myös rakennuksen valmistumisen jälkeen, läpi sen elinkaaren.

Digitaaliset ratkaisut tuottavat rakennuksen käytöstä dataa, jonka avulla laitteita ja järjestelmiä voidaan huoltaa ennakoivasti ja ehkäistä vahinkoja aiempaa paremmin.

Antiloopin kannalta tärkeää on myös seurata ja ennakoida eri tilojen käyttöasteita ja -tarkoituksia.

Antiloopin Hentilä kertoo, että he muokkaavat nyt tehtyjä ratkaisuja, jos käytöstä saatava data tai asiakaspalaute antaa siihen aihetta.

“KONEen hissit ja liukuportaat kohteessa mahdollistavat sen, että saamme dataa tehdyistä ratkaisuista ja ihmisvirtojen kohdentumisesta. Tarvittaessa voimme nopeastikin muokata nyt tehtyjä ratkaisuja asiakkaiden käyttökokemuksen parantamiseksi”, hän sanoo.

Kuva

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

We couldn't determine a local website for you

Go to your suggested website