WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.

Takaisin ylös

JUMPLIFT-HISSI TEKEE KALASATAMAN LOISTO-TORNITALON RAKENTAMISESTA TURVALLISEMPAA

Tavallisen tornitalon rakennustyömaalla jonot ovat tavallinen näky. Sitä mukaa, kun itse rakenteet kohoavat kerros kerrokselta korkeammalle, jo pystytettyjä kerroksia tehdään valmiiksi. Niihin asennetaan sähkö, vesi, ilmastointi, tehdään pinnat, asennetaan huonekalut ja tarvittavat laitteistot, sisustetaan, kalustetaan ja viimeistellään.

Kaikkea tätä työtä varten rakentuvaan taloon täytyy joka aamu nostaa jopa satoja ammattilaisia, jotka tekevät työtään vastavalmistuneissa kerroksissa uusien rakentuessa.

Siitä siis jonot: tavallisessa tornitalossa ulkoseinää pitkin kulkeva hidas työmaahissi kuljettaa tämän porukan työkerroksiinsa, alas kahvitauolle tai lounaalle, takaisin ylös ja päivän päätteeksi kotiin. Ulkona oleva työmaahissi on myös säiden armoilla, mikä on työturvallisuusriski. Lisäksi lumi, jää tai myrsky voi kokonaan pysäyttää hissin, jolloin työt jäävät tekemättä.

Näistä syistä KONEen JumpLift on kasvattanut suosiota maailmalla siitä lähtien, kun sitä kokeiltiin ensimmäistä kertaa ruotsalaisen pilvenpiirtäjän rakentamisessa vuonna 2005.

Suomessa uraauurtavan roolin on saanut Kalasataman Loisto-tornitalo. Tämä SRV:n kehittämä ja rakentama talo nousee 124 metrin korkeuteen, ja siihen tulee 249 asuinhuoneistoa yhteensä 32 kerrokseen. Isot työkalut ja rakennusaineet viedään korkeuksiin edelleen perinteisellä rakennushissillä, mutta rakentajat sen sijaan kulkevat rakentuvan talon sisällä sijaitsevalla JumpLiftillä.

”Etsimme jatkuvasti uusia tapoja kehittää korkean rakentamisen osaamistamme. Työntekijöidemme turvallisuus on erityisen tärkeä asia korkeita tornitaloja rakennettaessa, ja tämä olikin yksi syy, miksi päädyimme KONE JumpLift -ratkaisuun”, toteaa SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Toimela.

Kalasataman tornien Loiston tarjoama maisema avautuu etelään Katajanokan ylitse Suomenlinnaan ja avomerelle, lännessä tavoitat kantakaupungin, pohjoisessa Vanhankaupunginlahden ja idässä katse kantaa kauas yli vehreän Kulosaaren. Oma aulapalvelu, kodin siivous ja muut talon lisäpalvelut helpottavat arkea ja tuovat siihen ripauksen luksusta.

Kun hissin konehuone ”hyppää”

Miten JumpLift tarkalleen ottaen siis toimii?

KONEen projektijohtaja Jukka Tammi kertoo, että nimi JumpLift viittaa hissin ”hyppyyn” (jump). Muutaman päivän kestävä hyppy tehdään aina, kun rakennukseen on valmistunut sopiva määrä kerroksia lisää. Hypyssä hissin konehuone irrotetaan sen väliaikaisesta sijainnista ja siirretään ylöspäin. Samalla hissi tarkastetaan. Uudelleenasennuksen jälkeen hissi on yhtä turvallinen ja toimintavarma käyttää kuin valmiin rakennuksen hissi. Hyppyjen aikana hissikuiluun myös tehdään asennuksia, joita valmiskin hissi lopulta tulee käyttämään.

JumpLift liikkuu 2,5–4 metriä sekunnissa, kun perinteisen rakennushissin nopeus on 0,6–0,9 metriä sekunnissa. Työntekijöiden liikkuminen kerrosten välillä nopeutuu huomattavasti ja työaikaa säästyy. Koska hissi on rakennuksen sisällä, huono sää ei sitä pysäytä.

”Kun kaikki JumpLiftin hyödyt – työntekijöiden säästämä aika, itse projektin nopeutuminen, lopullisen hissin asennuksessa säästetty aika – lasketaan yhteen, rakennus valmistuu sen ansiosta jopa 20 % nopeammin”, Jukka Tammi kertoo.

Loisto-tornitalo valmistuu vuoden 2021 lopulla, ja siellä on käytössä yksi JumpLift. Seuraavana viereen rakentuva tornitalo on nimeltään Lumo One. Se valmistuu vuonna 2022, ja Loiston hyvien kokemuksien ansiosta Lumo Oneen JumpLiftejä tulee kaksi.

”Kahden JumpLiftin ansiosta rakentaminen käy vieläkin sujuvammin, sillä hissien hypyt voidaan tehdä porrastetusti eri aikaan ja näin kulku ei keskeydy missään vaiheessa”, Jukka Tammi sanoo.