Lehdistötiedote Julkaistu 01.28.2021

KONE Oyj, lehdistötiedote, 28.1.2021

KONE siirtyy strategiassaan uuteen vaiheeseen: "Kestävää menestystä asiakkaan kanssa". Nelivuotisen strategiakauden aikana KONE keskittyy luomaan asiakkailleen entistä enemmän arvoa uusilla älykkäillä ratkaisuilla ja nivoo kestävän kehityksen yhä syvemmälle kaikkiin yhtiön toimintoihin.

Tuloksekkaan "Menestymme asiakkaan kanssa" -strategiakauden aikana vuosina 2017-2020 KONE muuttui selvästi asiakaslähtöisemmäksi ja yhtiön edellytykset palvella asiakkaita nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä paranivat. KONE lanseerasi myös koko alaa muuttavia ratkaisuja, kuten ennakoivan kunnossapidon KONE 24/7 Connected Services -palvelut sekä KONE DX -sarjan hissit - maailman ensimmäiset hissit, joissa on sisäänrakennetut digitaaliset tietoyhteydet. Yhtiö aikoo rakentaa menestyksensä jatkossakin kaikille näille vahvuuksille.

Kaupungistuminen, kestävä kehitys ja teknologia ovat megatrendejä, jotka ohjaavat hissi- ja liukuporrasteollisuuden kehitystä. "Kestävää menestystä asiakkaan kanssa" -strategia vastaa digitalisoituvan maailman tarpeisiin, jossa ihmisten tavat viettää vapaa-aikaa, työskennellä ja liikkua jatkavat muutostaan. KONE keskittyy kehittämään yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja, jotka mukautuvat tulevaisuuden tarpeisiin. Näin KONE pystyy parantamaan asiakkaiden tilojen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta.

"KONEen strategian seuraava vaihe pohjautuu "Menestymme asiakkaan kanssa" -strategiamme saavutuksiin. Jatkamme asiakasarvon kasvattamista ja entistä vahvempaa erottautumista. Kiinan palveluliiketoiminta tarjoaa tulevina vuosina vahvoja kasvumahdollisuuksia. Lisäksi nostamme vastuullisuustavoitteitamme nivomalla kestävän kehityksen entistä syvemmälle liiketoimintamme kaikkiin osa-alueisiin. Olen innoissani KONEen uuden kehitysvaiheen mukanaan tuomista mahdollisuuksista. Sen myötä oma menestyksemme kytkeytyy tiiviimmin asiakkaidemme menestykseen", sanoo KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth.

KONEen missio ja visio

KONEen missio on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Se tarkoittaa, että yhtiö ymmärtää kaupungistumista ja auttaa asiakkaitaan tekemään kaupungeista parempia ja kestävän kehityksen mukaisia paikkoja elää.

KONEen visio on luoda paras käyttäjäkokemus. Paras kokemus luodaan tekemällä yhteistyötä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa prosessin jokaisessa vaiheessa, ensimmäisistä yhteydenotoista laitteiden modernisointiin.

Selkeät painopistealueet menestykseen

Luodakseen strategialleen selkeän suunnan, KONE on määritellyt neljä aluetta, "Missä menestymme", joilla se näkee parhaat mahdollisuudet kannattavaan kasvuun ja erottautumiseen:

• Ydintuotteet ja -palvelut: hyödyntävät tietoliikenneyhteyksiä ja muunneltavuutta vastatakseen asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Lisäksi tuotteet ja palvelut suunnitellaan kustannustehokkaiksi ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisiksi.
  • Uudet asiakasarvoa luovat ratkaisut: integroidaan ydintuotteiden ja -palveluiden kanssa lisäarvon tuottamiseksi asiakkaille uusilla tavoilla.
  • Älykkäät ja kestävästi kehittyvät kaupungit: KONEen roolin kasvattaminen älykkäiden ja vastuullisten kaupunkiympäristöjen kehittämisessä.
  • Palveluliiketoiminta Kiinassa: nouseminen selväksi johtajaksi tällä erittäin nopeasti kasvavalla ja pirstaleisella markkinalla.

Lisäksi KONE on määritellyt koko yhtiön laajuiset muutos- ja kehitysalueet, "Miten menestymme", joiden avulla yhtiö varmistaa menestyksensä ja pystyy luomaan "Kestävää menestystä asiakkaan kanssa":

• Osallistuvat ja osaavat ihmiset: KONEen palveluksessa on osaavimmat ja sitoutuneimmat ammattilaiset, jotka menestyvät muuttuvassa maailmassa ja kehittyvät jatkuvien oppimismahdollisuuksien kautta.
  • Markkinoinnin ja myynnin uudistus: saumattoman, yhdenmukaisen asiakaskokemuksen luominen kaikissa asiakaskanavissa.
  • Lean KONE: jatkuvan parantamisen ja hukan eliminointiin liittyvien kyvykkyyksien kehittäminen hyödyntämällä Lean-osaamista, -käytäntöjä ja -johtamista.
  • Digitaalinen + fyysinen liiketoiminta: tulevaisuudenkestävä teknologiainfrastruktuuri, kyvykkyys hyödyntää dataa ja analytiikkaa aiempaa vahvemmin ja toimitusketjun kehittäminen entistä tehokkaammaksi ja joustavamaksi.

KONEen strategiset ja taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

KONE mittaa menestystään viiden strategisen tavoitteen avulla:

• Erinomainen työpaikka
  • Uskollisimmat asiakkaat
  • Markkinoita nopeampi kasvu
  • Paras taloudellinen kehitys
  • Kestävän kehityksen edelläkävijä

Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat:

• Kasvu: markkinoita nopeampi kasvu
  • Kannattavuus: 16 %:n liikevoittomarginaali
  • Rahavirta: parantunut käyttöpääoman kierto

Sijoittajat: Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, KONE Oyj, puh. +358 204 75 4705
Tiedotusvälineet: Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja lehdistötiedotteita:
28.9.2020: KONE asettaa kunnianhimoiset tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sitoutuu toiminnan hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2020 KONEen liikevaihto oli 9,9 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

KONE Strategy Press release

KONE | KONE siirtyy strategiassaan uuteen vaiheeseen: ”Kestävää menestystä asiakkaan kanssa”