KONE yhdistää hissin ja pyörätuolin – ratkaisu parantaa esteettömyyttä

Lehdistötiedote Julkaistu 05.04.2021

KONE Oyj, lehdistötiedote, 4.5.2021

KONE DX Experiments -kilpailu poiki idean pyörätuolien liittämisestä älykkääseen talotekniikkaan.

KONE on kehittämässä uutta teknologiaratkaisua, joka helpottaa pyörätuolilla liikkumista nykyaikaisissa rakennuksissa liittämällä hissit ja pyörätuolit toisiinsa.

Idea pyörätuolin liittämisestä hissiin voitti KONEen DX Experiments -kilpailun ja valikoitui sitä kautta kehitysprojektin kohteeksi. Tammikuussa 2021 julkistetussa kilpailussa haettiin uusia, innovatiivisia ideoita siitä, mitä kaikkea hisseihin voitaisiin liittää. Kaiken kaikkiaan kilpailun kautta saatiin 460 ideaa, joita tuli ympäri maailmaa.

Voittoideaan perustuva konsepti mahdollistaa pyörätuolin liittämisen KONE-hissiin sen ohjelmointirajapinnan (API) kautta, jolloin se voi toimia yhteen myös muiden älyrakennuksen hallintajärjestelmään kuuluvien sovellusten kanssa.

Voittajaksi valikoitunut idea tuli vanhustenhoitajalta Ranskasta hänen miettiessään miten hoivakodin asukkaiden liikkumista voisi helpottaa. Konseptin avulla voidaan mm. lyhentää hissin odotusaikoja ja lisätä liikkumisen sujuvuutta rakennuksen sisällä. Pyörätuolilla liikkuvat henkilöt voivat ilmoittaa hissille saapumisestaan tai tilata hissin valmiiksi silloin, kun tarvitsevat sitä, jolloin hissi vie heidät automaattisesti oikeaan kerrokseen.

Teknologia on tarkoitettu älypyörätuoleihin tai jälkiasennusratkaisuksi jo käytössä oleviin pyörätuoleihin. Tämä voi tarkoittaa, että tulevaisuudessa esimerkiksi hoivakodit tai muut älyrakennukset voisivat tuottaa pyörätuolilla liikkuville parempaa on demand -palvelua.

Paralympiavoittaja Leo-Pekka Tähti iloitsee innovatiivisesta ehdotuksesta, joka sujuvoittaa pyörätuolilla liikkumista rakennuksissa

Viisinkertainen ratakelauksen pikamatkojen paralympiavoittaja ja vammaisten osallisuuden ja esteettömyyden puolestapuhuja Leo-Pekka Tähti toimii neuvonantajana teknologian kehitystyössä. Vaikka Tähti on maailman nopein ihminen pyörätuolilla, rakennuksissa liikkumista häntä hidastaa usein harkitsematon suunnittelu.

"Pyörätuolia käyttävät tietävät hyvin, kuinka turhauttavaa on liikkua ympäristössä, jossa heidän tarpeitaan ei ole otettu huomioon. Pyörätuolilla liikkuva joutuu päivittäin varautumaan viivytyksiin, jos hissi sattuu olemaan täynnä tai rakennusta ei ole suunniteltu esteettömäksi", Tähti sanoo.

"Meistä pyörätuolilla liikkuvista tulee taitavia sopeutumaan ympäristöön, jonka suunnittelussa meitä ei ole huomioitu. Vaikka tilanne onkin parantunut, rakennettuun ympäristöön liittyviä investointeja ja innovaatioita kaivataan kipeästi, jotta julkisissa tiloissa ja rakennuksissa pääsee liikkumaan pyörätuolilla itsenäisesti. Hissiin liitetty pyörätuoli antaa esimakua erilaisista mahdollisuuksista, jotka voivat toteutua jos yhteiskunta investoi, innovoi ja sitoutuu parantamaan pyörätuolin käyttäjien arkea", hän jatkaa.

Maailman terveysjärjestön mukaan 75 miljoonaa ihmistä tarvitsee pyörätuolia päivittäisessä elämässään, ja jopa 1,7 miljardia on näkövammaisia. He kaipaavat kipeästi teknologiaa, joka tarjoaa tukea ja mahdollistaa täysipainoisen osallistumisen toimintaan kotona, työpaikalla tai hoivakodissa.

"KONE DX Experiments -kilpailu on ollut erinomainen esimerkki siitä, millaisiin tuloksiin päästään yhteistyöllä, kumppanuudella ja hyödyntämällä markkinoiden johtavia, innovatiivisia ratkaisujamme. Haluaisimme kiittää lämpimästi kaikkia osallistujia. Kilpailu osoitti, että on olemassa runsaasti mahdollisuuksia älykkäiden ratkaisujen ja kaupunkien kehittämiseen. Voittajakonseptin kehitys alkaa KONE DX -sarjan hissiin liitetyllä pyörätuolilla. Digitaalisen alustamme avulla sitä voidaan myöhemmin laajentaa. Tavoitteenamme on tehdä älykkäistä kaupunkiympäristöistä kaikille toimivia. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat; nykyisen teknologiamme avulla voimme liittää hissiin melkein mitä tahansa ja kehittää tämän kaltaisia luovia ratkaisuja", KONEen teknologiajohtaja Maciej Kranz sanoo.

KONE DX Experiments -kilpailun tavoitteena oli ideoida, miten KONE DX -sarjan hissit yhdessä teknologian ja innovaatioiden kanssa voisivat tehdä ihmisten liikkumisesta rakennuksissa entistäkin sujuvampaa ja esteettömämpää.

Ideoiden arviointikriteerejä olivat omaperäisyys, innovatiivinen ajattelu ja hyödyllisyys sekä ratkaisun toteutuskelpoisuus ja toimivuus. Tämä tukee KONEen missiota tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää ja luoda älykkäämpiä, kestävämpiä kaupunkeja yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Voittajan valitsi KONEen johdon jäsenten muodostama raati Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueelta saatujen ehdotusten joukosta. Kilpailu jatkuu Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Kehitystyö alkaa heti, ja innovaatio on valmis testattavaksi kesän kuluessa.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Lue lisää voittajaideasta ja kilpailusta
Lue lisää KONE DX -sarjan hisseistä
Kuvia ja videoita saa KONEen kuva- ja videopankista
Katso video ajatuksen voimalla hallittavasta hissistä (englanniksi)

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2020 KONEen liikevaihto oli 9,9 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
www.kone.fi

KONE DX Experiments Winner announcement Press release