Lehdistötiedote Julkaistu 12.09.2021

KONE Oyj, lehdistötiedote, 9.12.2021

KONE ja maailman kattavimpien ja laajimmin käytettyjen pilvipalveluratkaisujen toimittaja Amazon Web Services (AWS) ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan AWS toimittaa KONEelle muun muassa esineiden internetiin (IoT) ja analytiikkaan liittyviä kyvykkyyksiä. KONE ja AWS kehittävät yhdessä myös innovatiivisia uusia teknologioita, jotka vahvistavat entisestään KONEen verkkoon kytkettyjen palvelujen ja ratkaisujen skaalattavuutta ja suorituskykyä.

Lisäarvopalvelut ja verkkoon liitettävyys voivat mullistaa hissien ja älykkäiden rakennusten roolin, jolloin arkkitehdit, rakennuttajat ja järjestelmäintegraattorit voivat tarjota uusia, koko rakennuksen kattavia digitaalisia palveluja. Tärkeimpiä etuja isännöitsijöille ja rakennusten omistajille on helppo, tietoturvallinen liitettävyys olemassa oleviin järjestelmiin, jolloin palveluilla ja sovelluksilla voidaan luoda uusia kokemuksia ja parantaa ihmisten liikkumista. Hotelli voi esimerkiksi KONEen digitaalisen alustan avulla luoda personoidun kokemuksen vierailleen käyttämällä hississä yksilöllisesti valittua valaistusta, striimattua musiikkia ja sisältöä hissien medianäytöillä sekä robotteja hoitamaan huonepalvelua.

Näiden kyvykkyyksien lisäksi yhteistyö AWS:n kanssa tarkoittaa, että KONE pystyy skaalaamaan ja räätälöimään palvelujaan entistä nopeammin asiakkaiden tarpeisiin ja tarjoamaan häiriötöntä palvelua eri alueilla ja vyöhykkeillä. Hyvä esimerkki yhteistyön merkityksestä on ennakoivan kunnossapidon KONE 24/7 Connected Services -palvelu. Palvelussa hyödynnettävän koneoppimisen avulla KONEen asiakkaat voivat havaita vikoja ennen kuin laitteeseen tulee häiriöitä ja asentajat saavat käyttöönsä oikean tiedon oikeaan aikaan, jotta he voivat tunnistaa ja korjata ongelmat nopeasti.

"Yhteistyön aloittaminen AWS:n kanssa on tärkeä välietappi, kun kehitämme uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tarjoamme parempia ihmisten liikkumiseen liittyviä kokemuksia sekä asiakkaillemme että laitteidemme käyttäjille. Hissi- ja liukuporrasteollisuudessa alustan joustavuus ja kestävyys ovat tärkeitä ominaisuuksia, kuten myös kyky tarjota lisäarvopalveluja globaalissa mittakaavassa," toteaa KONEen teknologiajohtaja Maciej Kranz. "Esimerkiksi KONE 24/7 Connected Services -palvelumme on käytössä jo yli 160 000 hississä ja liukuportaassa. Dataan perustuvan ennakoitavuuden ja tiedon avulla pystymme vähentämään korjauskäyntejä yli 40 prosentilla. Pystymme myös ennakoivasti tunnistamaan jopa 70 prosenttia vioista ja vähentämään hissiin jumiin jäämisiä 50 prosentilla. Ratkaisut tuovat asiakkaillemme valtavia etuja ja osoittavat, että KONE on vain vahvistanut ainutlaatuista asemaansa alalla. Yhteistyöllämme maailman innovatiivisimpiin yhtiöihin kuuluvan AWS:n kanssa on yksinkertaisesti yksi tavoite: tarjota enemmän asiakkaillemme."

KONEn tavoitteena on liittää koko huoltokantansa, eli yli 1,4 miljoonaa laitetta, KONE 24/7 Connected Services -palvelun piiriin. Ratkaisussa hyödynnettäviä AWS:n palveluja ovat muun muassa AWS IoT Core, AWS IoT Device Management, Amazon API Gateway, AWS Lambda ja AWS Step Functions.

"Ryhdymme innolla innovoimaan yhdessä KONEen kanssa palveluja, joiden avulla asiakkaat kaikkialla maailmassa voivat AWS:n IoT-palveluja ja pilvi-infrastruktuuria käyttäen luoda ratkaisuja älyrakennuksiin", sanoo Michael MacKenzie, IoT Connectivity and Control Services -yksikön johtaja, Amazon Web Services. "AWS:n IoT-kyvykkyyksillä organisaatioiden on helppo kehittää verkkoon liitettyjä, tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja ja ottaa ne laajalti käyttöön kaikkialla maailmassa."

KONEen digitaalinen alusta on verkkoyhteyksien ja digitaalisten tuotteiden ja palveluiden innovoinnin keskiössä.Se tarjoaa reaaliaikaista dataa laitteista, People Flow -ratkaisuista ja KONEen yritysratkaisuista. Lisäksi sen laajat API -integraatiorajapinnat tarjoavat mahdollisuuksia työskennellä yhdessä muiden yritysten kanssa uusien palvelujen luomisesi.

Kuvia ja videoita saa KONEen kuva- ja videopankista.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2020 KONEen liikevaihto oli 9,9 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

www.kone.fi

picture

KONE | KONE yhteistyöhön AWS:n kanssa tehostaakseen ja laajentaakseen digitaalisia palvelujaan älyrakennuksille