Ensimmäinen suomalainen hissitutkimus: Kolmasosa suomalaisista käyttää hissiä päivittäin, kotitaloihin toivotaan tilavia hissejä

Lehdistötiedote Julkaistu 11.19.2020

Hissien käyttöä ja niihin liittyviä asenteita tarkastelevan tutkimuksen tulokset kertovat, että nuoret aikuiset ja eteläsuomalaiset käyttävät hissiä eniten ja eläkeikäiset ja pohjoissuomalaiset vähiten. Tilavuutta, nopeutta ja esteettömyyttä pidetään tärkeinä hissin ominaisuuksina.

KONE Hissit Oy, lehdistötiedote, 19.11.2020

Suomalaiset eivät välttämättä tiedosta, että kotitalon hissiltä voisi odottaa parempaakin suoriutumista, kertoo hissejä, liukuportaita ja automaattiovia valmistavan ja ihmisten liikkumisen sujuvoittamiseen tarvittavia ratkaisuja tarjoavan KONEen tuore tutkimus. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen suomalaisten hissien käyttöä ja niihin liittyviä asenteita tarkasteleva tutkimus. KONE halusi selvittää, mikä on suomalaisten mielestä hisseissä tärkeää ja miten hissejä ja niiden käyttökokemusta voitaisiin vielä parantaa.

Kolmasosa käyttää hissiä päivittäin, ikäihmiset vähiten

Tulosten perusteella noin kolmasosa (29 %) suomalaisista käyttää hissiä päivittäin. Hissiä käyttävät eniten nuoret aikuiset ja eteläsuomalaiset. 25–34-vuotiaista 39 prosenttia käyttää hissiä ainakin kerran päivässä. Kyselyn vanhimmat vastaajat eli yli 65-vuotiaat käyttävät hissiä kaikista vähiten: vain 20 prosenttia heistä käyttää hissiä päivittäin. Eteläsuomalaisista 38 prosenttia liikkuu hissillä vähintään päivittäin, kun taas pohjoissuomalaisista vain 19 prosenttia.

”Tuloksissa näkyy, että Etelä- ja Länsi-Suomi ovat kaupungistuneita alueita, joissa on enemmän korkeaa rakentamista ja nuorempaa väestöä. Toisaalta tulos kertonee siitäkin, että itäisessä ja pohjoisessa Suomessa on vielä paljon kerrostaloja, joihin ei ole asennettu hissiä. Ikääntyville asukkaille hissi voisi olla erittäin tärkeä omassa kodissa asumisen mahdollistaja”, toteaa KONEen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jussi Haapkylä.

Jos kotitalossa on hissi, sitä käytetään ainakin kerran päivässä (66 % vastaajista).

Tilavuus ja esteetön kulku ovat tärkeitä ominaisuuksia

Tutkimustulosten mukaan hissin tärkeimpinä ominaisuuksina pidetään tilavuutta, esteettömyyttä ja nopeutta. Asuinrakennusten kohdalla näistä korostui vastauksissa tilavuus.

”Hissin on oltava riittävän tilava, jotta se helpottaa liikkumista esimerkiksi lastenvaunujen, pikkulasten, koiran, suurten kantamusten tai apuvälineiden kuten rollaattorin kanssa. Vanhoissa taloissa hissit ovat usein ahtaita, ja kääntöovi tai veräjä voi olla raskas ja hankala käyttää. Ahtaan hissin tilalle on mahdollista vaihtaa tilavampi tekemättä rakennukseen suurta remonttia. Samalla hankalat ovetkin vaihtuvat vaivattomasti toimiviin. Hissin tilavuus ja helppokäyttöiset ovet ovat esteettömyystekijöitä ja toisaalta parantavat turvallisuutta”, Haapkylä sanoo.

Hissin käyttäjät pysyvät tyytyväisenä, kun käyttökatkoja ehkäistään

Yli 60 prosenttia vastaajista arvioi olevansa tyytyväisiä hisseihin niin kauppakeskuksissa, hotelleissa, kotitaloissa kuin työpaikoillakin. Kotitalon hissiin oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä 67 prosenttia niistä vastaajista, joiden talossa sellainen on. Tyytymättömiä tai erittäin tyytymättömiä oli 9 prosenttia.

”Luvuista voi päätellä, että hissit sujuvoittavat suomalaisten arkea, mutta parannettavaakin on. Hissille ei pitäisi joutua uhraamaan montaa ajatusta, mutta välillä on hyvä pysähtyä miettimään, miten mahdollisia käyttökatkoja voitaisiin ennaltaehkäistä ja voisiko taloyhtiön hissiltä odottaa enemmänkin. Ennakoiva kunnossapito taas ehkäisee käyttökatkoja”, Haapkylä toteaa.

Tutkimuksen taustatiedot

Tutkimuksen aineisto kerättiin Bilendi Finlandin verkkopaneelissa kuluvan vuoden viikoilla 38 ja 39. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä suomalaista. Vastaajamäärä on painotettu kansallisesti edustavaksi otokseksi ikä-, sukupuoli- ja asuinpaikkajakauman mukaan. Aineiston virhemarginaali on noin +/-3 prosenttiyksikköä suhteessa lähtöotokseen.

Osaan kysymyksistä on vastannut vain sellaisia vastaajia, joiden kotona ja/tai työpaikalla on hissi. 33 prosenttia vastaajista kertoi, että heidän kotitalossaan on hissi. Vastaajista 55 prosenttia ilmoitti olevansa työelämässä, ja heistä 52 prosentin työpaikalla on hissi.

LIITE Hissitutkimuksen tulokset

Lisätietoja:
Tutustu kyselytutkimuksen tuloksiin erillisessä liitteessä.

emptyempty

emptyemptyempty