Jopa puolet suomalaisista olisi valmis luopumaan fyysisistä kotiavaimistaan

Lehdistötiedote Julkaistu 05.09.2018

KONE Hissit Oy, Lehdistötiedote, 9.5.2018 klo 12.30

KONE teetti maaliskuussa tutkimuksen tulevaisuuden kaupunkiasumisesta ja suomalaisten asumiseen liittyvistä toiveista. Noin puolet (46 %) 18–22-vuotiaista ja 43 % 23–35-vuotiaista suomalaisista kokisi arkensa helpottuvan, jos he voisivat käyttää älypuhelintaan avaimina fyysisten avainten sijaan. Asuinrakennusten esteetöntä kulkua edistävän älykkään Residential Flow -ratkaisun avulla KONE pyrkii vastaamaan tulevaisuuden kaupunkiasumisen tarpeisiin.

Tuhannelle vastaajalle tehdyssä kyselyssä selvitettiin, minkälaisia kotiintuloon ja asumiseen liittyviä haasteita suomalaiset kokevat arjessaan. Lisäksi kyselyssä selvitettiin eri demografisten ryhmien odotuksia asumiseen liittyvissä digitaalisissa palveluissa.

Tutkimustulosten mukaan nuoret toivovat asumiselta erilaisia asioita kuin vanhemmat sukupolvet. Jopa puolet (46 %) 18–22-vuotiaista suomalaisista kokee hyötyvänsä siitä, että voisi tarvittaessa päästää jonkun asuinrakennukseensa älypuhelinsovelluksen avulla silloinkin, kun ei itse ole kotona. Nuoret aikuiset myös hukkaavat fyysisiä avaimiaan huomattavasti vanhempia ihmisiä useammin: 18–22-vuotiaista jopa 43 % oli hukannut avaimensa viimeisen 12 kuukauden aikana, kun taas vain 11 % yli 56-vuotiaisista oli hukannut avaimensa samassa ajassa.

”Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tulevaisuuden asumisen kehittämisessä tulisi yhä enemmän kiinnittää huomiota myös nuorten aikuisten ja perheiden tarpeisiin ja uusiin digitaalisiin asumisen helppoutta tuoviin innovaatioihin. KONE Residential Flow -ratkaisu kehitettiin yhdessä asiakkaidemme kanssa vastaukseksi tutkimustuloksissakin esiin nousseisiin arjen ja asumisen haasteisiin. Älykkäiden digitaalisten ratkaisujen kysyntä lisääntyy jatkuvasti useimmilla toimialoilla, myös asuinrakentamisessa”, kertoo Sami Vesala, liiketoimintajohtaja, KONE Hissit Oy.

Lisäksi kyselyn tulosten mukaan jopa kolmannes (33 %) kerros- tai rivitaloissa asuvista vastaajista ei koe saavansa riittävästi ajankohtaista ja tarpeellista tietoa kaikista taloyhtiötä koskevista asioista kuten remonteista, sähkö- ja vesikatkoksista tai muista asukkaisiin vaikuttavista tilanteista.

Uudenlaista helppoutta asunnon omistajille ja asukkaille – KONE Residential Flow -ratkaisu otetaan ensimmäisenä käyttöön Nurmijärvellä

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää varmistamalla ihmisten liikkuminen rakennuksissa ja rakennusten välillä vaivattomasti ja turvallisesti. Asuintaloille suunnatun Residential Flow -ratkaisun avulla KONE haluaa tehdä kaupunkilaisten kotiintuloista entistä sujuvampaa ja vastata asumiseen liittyviin arkisiin haasteisiin.

Vuoden 2017 lokakuussa lanseerattu ratkaisu pohjautuu mobiili- ja pilviteknologiaan. Sen avulla asukkaat voivat fyysisten avainten ohella operoida rakennuksen ovia, hissejä ja ovipuhelimia älypuhelimellaan ja vastaanottaa asuinrakennustaan koskevaa tietoa KONEen älypuhelinsovelluksen kautta. Ratkaisu mahdollistaa myös rakennuksen hallinnoinnista vastaaville helpomman tavan tavoittaa asukkaat.

Ratkaisu on tällä hetkellä saatavilla kuudessa Euroopan maassa: Suomessa, Ranskassa, Belgiassa, Saksassa, Hollannissa ja Isossa-Britanniassa. Suomessa ensimmäinen KONE Residential Flow -ratkaisu myytiin YIT:n kohteeseen Jyväskylän Kangas. Ensimmäinen KONE Residential Flow -ratkaisu asennetaan Rakennusvarma Oy:n rakenteilla olevaan moderniin kerrostaloon As Oy Nurmijärven Kreiviin. Kiinteistö valmistuu kesäkuussa 2018.

Tietoa tutkimuksesta
Kysely teetettiin tutkimusyhtiö Syno Internationalin sähköisessä paneelissa maaliskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1000 18–80-vuotiasta suomalaista miestä ja naista. Kyselyn otanta oli suunniteltu vastaamaan kokonaiskuvaa suomalaisista niin sukupuolen, iän kuin maantieteellisen alueen suhteen.

Lisätiedot
Henna-Riikka Kylmälä, viestintäpäällikkö, KONE Hissit Oy, puh. 040 758 1072, henna-riikka.kylmala@kone.com

Residential Flow -ratkaisu: www.kone.fi/residentialflow
Aikaisemmin osoitteessa www.kone.fi/lehdistotiedotteet julkaistuja uutisia KONEen Residential Flow -ratkaisusta: 3.10.2017 KONEelta uusi älykäs ratkaisu liikkumiseen asuintaloissa: KONE Residential Flow