Lehdistötiedote Julkaistu 01.18.2023

KONE Oyj, lehdistötiedote 18.1. 2023

KONE on johtavan kestävään kehitykseen keskittyvän media- ja konsultointiyhtiö Corporate Knights Inc:n maailman vastuullisimpien yritysten listauksessa sijalla 19. KONE oli ainoa hissi- ja liukuporrasyritys, joka valittiin maailman talousfoorumin yhteydessä Sveitsin Davosissa julkaistulle Corporate Knightsin 2023 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World -listalle. KONE on listan paras suomalainen yritys. Yhtiö sijoittui Corporate Knightsin listauksen koneenrakennusteollisuuden toimialaryhmän (Machinery Manufacturing) 223 yrityksen joukossa neljänneksi.

"KONE on kärkiyrityksiä ympäristö- ja yhteiskuntavastuun tuloksissa ja johtavia toimijoita erityisesti hallituksen sukupuolijakaumalla mitattuna", sanoo Corporate Knightsin toimitusjohtaja Toby Heaps ja jatkaa: "Siirtymä kestävään tulevaisuuteen koskee pohjimmiltaan yhtä lailla ihmisiä kuin koko planeettaa. Monimuotoinen yritysjohto on olennainen osa pitkäjänteistä kestävyyttä."

2023 Global 100 -listausta varten analysoitiin lähes 6 720 pörssilistattua yritystä, joiden liikevaihto on yli miljardi dollaria. Listan yrityksiä verrataan myös MSCI All Country World Indexiin (ACWI), ja Corporate Knightsin mukaan tulokset osoittavat vastuullisten yritysten tarjoavan sijoittajille samantasoisen tai paremman tuoton kuin muut yritykset ja että niiden elinkaari on pidempi.

Yritysvastuu on erottamaton osa KONEen organisaatiokulttuuria. Se heijastuu myös vuosien 2021-2024 strategiakaudessa "Kestävää menestystä asiakkaan kanssa". KONE on sitoutunut harjoittamaan vastuullista ja kestävää kehitystä tukevaa liiketoimintaa ja edellyttää samaa sitoutumista kaikilta yhteistyökumppaneiltaan. Yhdistyneiden kansakuntien Global Compact ‑aloitteen allekirjoittajana KONE tukee myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.

"Corporate Knightsin listaus katsotaan johtavaksi kestävän kehityksen arvioinniksi. Sillä on monien mielestä vahva yhteys toiminnan läpinäkyvyyteen, mukaan pääseminen, nyt jo neljättä kertaa, on suuri kunnia", kommentoi Mikko Korte, KONEen Operations development- toimintojen johtaja. "Meillä on kokonaisvaltainen yritysvastuumalli, joka sisältää ympäristö- ja yhteiskuntavastuun sekä hyvän hallinnointitavan ja kattaa myös alihankkijamme ja yhteistyökumppanimme. Tavoitteemme on olla kestävän kehityksen edelläkävijä - laajemminkin kuin vain omalla toimialallamme. Kestävä kehitys on olennainen osa asiakkaille luomaamme lisäarvoa. Uskomme KONEella vahvasti, että liiketoiminnan kestävyys on edellytys pitkän aikavälin menestykselle. Hieno sijoitus maailman 19. vastuullisimpana yrityksenä osoittaa, että teemme menestyksekkäästi työtä kestävämpään talouteen siirtymiseksi."

"Ympäristövaikutusten vähentäminen ja ilmastonmuutoksen rajoittaminen 1,5 °C:n lämpötilanousuun ovat KONEen keskeisiä prioriteetteja. Teemme tiivistä yhteistyötä esimerkiksi alihankkijoidemme kanssa koko toimitusketjumme päästöjen vähentämiseksi. Haluamme auttaa asiakkaitamme kehittämään rakennuksiaan älykkäiksi ja kestäviksi. Haluamme luoda edellytyksiä paremmalle elämiselle kaupungeissa esimerkiksi pitkään kestävillä, muuntojoustavilla, energiatehokkailla, älykkäillä ja luotettavilla ratkaisuilla. Haluamme myös olla avoimia ratkaisujemme ympäristövaikutuksista", Korte lisää.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 5071361, media@kone.com
Hanna Uusitalo, ympäristöjohtaja, KONE oyj, puh. +358 50 5333177

Global 100 -listauksen laskeutumissivu (englanniksi)
2023 Global 100Most sustainable Companies in the World-listan tulokset (englanniksi)