KONE toimittaa hissit Suomen korkeimpiin tornitaloihin Helsingin Kalasatamassa

Lehdistötiedote Julkaistu 12.01.2015

KONE Oyj, lehdistötiedote, 1.12.2015

KONEen Suomen maayhtiö KONE Hissit Oy on tehnyt sopimuksen kaikkien SRV:n Kalasatamaan rakentaman REDIn hissien ja liukuportaiden toimittamisesta. Helsingin itäiseen kantakaupunkiin rakentuva REDI koostuu kauppakeskuksesta ja kahdeksasta tornitalosta, joista kuusi ovat asuinrakennuksia, yksi hotelli ja yksi toimistorakennus. Kokonaisuuteen rakennetaan lisäksi 2000 auton pysäköintilaitos. Rakennettavissa tornitaloissa tulee olemaan 20-35 kerrosta ja korkeimman niistä on suunniteltu nousevan jopa 132 metriin.

Toimitus sisältää yhteensä 61 hissiä ja 48 liukuporrasta. Hissitoimitus sisältää 26 Suomen oloissa poikkeuksellisen nopeaa KONE MiniSpace(TM) -hissiä, 17 KONE MonoSpace(TM) 700 -hissiä, 9 KONE Transys(TM) -hissiä sekä 9 KONE MonoSpace(TM) 500 -hissiä. Liukuporrastoimitus sisältää 38 KONE TravelMaster(TM) 110 -liukuporrasta, 6 KONE TravelMaster(TM) 120 -liukuporrasta sekä 4 TransitMaster(TM) 115 -liukukäytävää.

"Kalasataman keskuksen toimitus on KONEelle Suomessa monella tapaa merkityksellinen hanke. Toimituksemme sisältää muun muassa Suomen nopeimmat asuintalokäyttöön tulevat hissit, jotka kulkevat 5,0 metriä sekunnissa. Tornitalojen hisseissä tulee myös olemaan arkkitehdin suunnittelemat uniikit sisustusratkaisut. Keskustelemme SRV:n kanssa myös älykkäiden kohdeohjausjärjestelmien käyttöönotosta sekä uusista tavoista tehostaa korkeaa rakentamista," kertoo KONEen Suomen toimitusjohtaja Heikki Haasmaa.

"REDI on ainutlaatuinen hybridi- ja korkean rakentamisen hanke. Halusimme kumppaniksi luotettavan toimijan, jolla on kokemusta vastaavista hankkeista Suomessa ja ulkomailla. KONE oli meille luonteva valinta People Flow -ratkaisujen kokonaistoimittajaksi," kommentoi Juha Toimela, toimitusjohtaja, SRV Rakennus Oy.

REDI on esimerkki SRV:n toiminnasta kasvukeskusten kehittäjänä. REDI on Suomen suurin käynnissä oleva kaupunkirakentamisen hanke: kauppakeskuksen, pysäköintilaitoksen ja tornien yhteenlaskettu liikevaihto nousee yli miljardin euron. REDI edustaa uudenlaista asumisajattelua yhdistäen asumisen, palvelut ja viihtymisen erinomaisten liikenneyhteyksien varrella mutta kuitenkin lähellä luontoa ja merta.

REDIn kauppakeskus avataan 2018. REDIn tornit nousevat Kalasatamaan vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, ja ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan arviolta 2018. REDI valmistuu kokonaisuudessaan vuoteen 2023 mennessä.

Tilauksen ensimmäinen osa kirjattiin vuoden 2015 viimeiselle neljännekselle.

Sami Vesala, KONE Hissit Oy, media@kone.com p. 020 475 4594
Juha Toimela, SRV Rakennus Oy, info@srv.fi p. 020 145 5200
KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteenamme on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. Vuonna 2014 KONEen liikevaihto oli 7,3 miljardia euroa ja vuoden 2014 lopulla henkilöstömäärä yli 47 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.