KONEelle tilaus maailman korkeimpaan rakennukseen, Kingdom Toweriin Saudi-Arabiassa

Lehdistötiedote Julkaistu 06.05.2014

KONE Oyj, lehdistötiedote, 5.6.2014

Jeddah Economic Company on valinnut KONEen toimittamaan hissit ja liukuportaat Saudi-Arabian Jeddaan rakennettavaan Kingdom Toweriin. Kingdom Towerista tulee valmistuessaan vuonna 2018 maailman korkein rakennus.

Kingdom Towerin on määrä nousta vähintään kilometrin korkeuteen ja KONE toimittaa siihen maailman nopeimmat yli 10 m/s kulkevat kaksikoriset hissit, jotka kulkevat ennätyksellisen 660 metrin pituisen hissimatkan. Rakennukseen tulee toimistoja, Four Seasons -hotelli ja asuntoja sekä maailman korkein näköalatasanne.

Tilaus kattaa yhteensä 65 hissiä ja liukuporrasta mukaan lukien KONE Double Deck MiniSpace(TM) -hissit, joissa käytetään mullistavaa KONE UltraRope(TM) -hissiteknologiaa. KONE UltraRope on uusi, korkeisiin rakennuksiin tarkoitettu hissien nostoteknologia. Se rikkoo alan teknisiä raja-aitoja ja mahdollistaa jopa kilometrin pituisen yhtäjaksoisen hissimatkan, kaksi kertaa enemmän kuin tänä päivänä. KONE UltraRope eliminoi tavanomaisten teräsköysien haitat ja avaa täysin uusia mahdollisuuksia korkeiden rakennusten suunnittelussa.

KONE toimittaa Kingdom Toweriin 21 KONE MonoSpace® -hissiä, 29 KONE MiniSpace -hissiä, seitsemän KONE DoubleDeck MiniSpace -hissiä sekä kahdeksan KONE TravelMaster 110 -liukuporrasta. Rakennukseen tulee sen ylelliseen ilmeeseen räätälöidyt hissien sisustusratkaisut ja kerrostasojen ovet. Lisäksi toimitukseen kuuluu KONE People Flow Intelligence -ratkaisuja kuten kohdekerrosohjausjärjestelmä ja korkealuokkaiset KONE Infoscreen -näytöt. Muita erikoisratkaisuja ovat KONE E-Link(TM) -etävalvonta- sekä asukkaiden evakuointijärjestelmä hätätilanteita varten. Tilaukseen sisältyy kymmenen vuoden kunnossapitosopimus.

"KONEen näytöt innovatiivisten ratkaisujen toimituksista korkeisiin rakennuksiin ovat tehneet meihin suuren vaikutuksen. Niillä on tärkeä merkitys tämän suuruusluokan projektissa. On hienoa päästä toteuttamaan tämä maamerkiksi muodostuva rakennus", sanoo Jeddah Economic Companyn toimitusjohtaja Mounib Hammoud.

"Läheinen yhteistyö projektin kaikkien osapuolten kesken mukaan lukien paikallinen KONE Areeco -tiimimme, tekninen asiantuntemuksemme ja parhaan käyttäjäkokemuksen suunnitteluun liittyvä osaaminen auttoivat tilauksen saamisessa", toteaa KONEen Aasian ja Tyynenmeren ja Lähi-idän aluejohtaja Noud Veeger. "Olemme todella ylpeitä tästä projektista."

Kingdom Tower on Jeddan pohjoispuolelle, Punaisenmeren rannalle nousevan Kingdom City -rakennusprojektin ensimmäinen ja merkittävin vaihe. Kingdom Towerin ja Kingdom Cityn kiinteistökehittäjä ja omistaja on Jeddah Economic Company ja sen hallituksen puheenjohtaja on prinssi Al Waleed Bin Talal Al Saud.

Noin 530 000 hehtaarin tontille nousevan rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto Adrian Smith and Gordon Gill Architecture, ja pääurakoitsijana toimii Saudi Bin Laden Group. Konsulttitoimisto Dar al Handasa valvoo rakennusprojektin valmistumista ja E.C.Harris / Mace JV johtaa projektia.

KONE Areeco on KONEen saudiarabialainen yhteisyritys, jossa KONEella on 50 prosentin omistusosuus. KONE Areecolla on ollut monia merkittäviä projekteja Saudi-Arabiassa, kuten menestyksekkäästi valmistunut Makkah Royal Clock Tower Hotel projekti Mekassa, ja käynnissä olevat King Abdullah Financial District projekti Riadissa sekä kuningas Abdulazizin kansainvälinen lentoasema ja Headquarters Business Park projekti Jeddassa.

Tilaus kirjattiin vuoden 2014 toiselle neljännekselle.
Aikaisemmin osoitteessa www.kone.com/tiedotteet julkaistuja uutisia KONEen saamista tilauksista:

• 1.10.2013: KONEen ensimmäinen KONE UltraRope(TM)-hissi asennettu Singaporen Marina Bay Sandsiin (englanniksi)

Liisa Kivelä, ulkoisen viestinnän johtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4330 media@kone.com

Kuvia ja lisämateriaalia löytyy osoitteista:
Vieraile KONE UltraRope -sivustolla osoitteessa www.kone.com/ultrarope

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteenamme on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. Vuonna 2013 KONEen liikevaihto oli 6,9 miljardia euroa ja vuoden 2013 lopulla henkilöstömäärä oli yli 43 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.