Otamme Helsingin kasvun henkilökohtaisesti

Otamme Helsingin kasvun henkilökohtaisesti

Helsingissä kaavoitetaan kestävästi, kuunnellaan asukkaita aktiivisesti ja edistetään teknologisia innovaatioita. Maailman onnellisimman maan pääkaupungin tulevaisuus näyttääkin valoisalta.

Helsinki on toimiva kaupunki.

Suomen 5,5 miljoonasta asukkaasta 660 000 asuu Helsingissä. Kasvu-uralla olevan kaupungin väkiluvun arvioidaan kasvavan jopa 200 000:lla vuoteen 2050 mennessä. Tämän kasvun rinnalla Helsinki on ilmoittanut tavoitteekseen hiilineutraaliuden vuoteen 2030 mennessä.

Helsingin muita tavoitteita ovat asuttujen alueiden tiivistäminen ja uusien aluekeskustojen luominen sekä niiden yhdistäminen toisiinsa laajentamalla metroa ja pikaraitiotieyhteyksiä.

Odotettavissa olevan voimakkaan kasvun hallitseminen, päästötavoitteiden saavuttaminen ja terveen yhteiskunnallisen kehityksen ylläpitäminen ovat kaavoittajille jatkuvia haasteita. Jo ylimalkainen vilkaisu karttaan kertoo, että maa-alaa laajentumiselle ei juuri ole: Helsinki on ahtautunut kapealle niemelle Suomenlahden syliin, ja kaupungin edustalla on yli 300 saarta.

Tekemällä tiivistä yhteistyötä KONEen kaltaisten yritysten kanssa, joilla on pitkä kokemus ja vankka asiantuntemus kaupunkikehittämisestä, Helsinki rakentaa tietään tulevaisuuteen innovaatioilla ja toteuttaa näkemystään maailman toimivimmasta kaupungista.

Helsingin kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat edellyttävät uudenlaista ajattelua ja innovointia.
Helsingin kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat edellyttävät uudenlaista ajattelua ja innovointia.

Maankäyttö ja joukkoliikenne keskeisiä menestystekijöitä

”Helsingin onnistuminen asukasluvun kasvun hallinnassa on pitkälti kiinni monipuolisesta maankäytöstä ja joukkoliikenneverkostojen kehittämisestä”, sanoo Helsingin kaupungin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen.

Manninen kertoo, että jo vuonna 2010 alkaneessa Helsingin alueen metron laajennus- ja modernisointiprojektissa on tähän mennessä rakennettu 13 uutta asemaa, eli asemien määrä on kasvanut 30 prosenttia, ja seitsemän jo käytössä ollutta asemaa on uusittu.

KONE on vastannut liukuportaiden ja hissien toimituksista ja People Flow suunnittelusta useimmilla metron uusimman rataosuuden eli Länsimetron asemilla.

”Pitkän aikavälin suunnitelmiimme kuuluu myös useiden aluekeskustojen kehittäminen tiiviin ydinkeskustan ympärille ja niiden yhdistäminen toisiinsa pikaraitiotieverkostolla, joka on nyt suunnitteluvaiheessa”, Manninen lisää.

Rikhard Manninen kertoo Helsingin pitkän aikavälin suunnitelmasta rakentaa aluekeskustoja ydinkeskustan ympärille.
Rikhard Manninen kertoo Helsingin pitkän aikavälin suunnitelmasta rakentaa aluekeskustoja ydinkeskustan ympärille.

Metron laajentamisen ja kehämäisen pikaraitioverkon rakentaminen avaavat mahdollisuuksia uusien asuinalueiden rakentamiseen näiden liikenteen solmukohtien lähiympäristöön. Tämä edistää kohtuuhintaista asumista ja työvoiman liikkuvuutta ja tukee siten kaupallista kasvua.

Mannisen mukaan toinen keskeinen näkökohta Helsingin kasvukaavassa on ollut asumistiheyden kasvattaminen pystysuunnassa ja kaupungin energia- ja jätevesi-infrastruktuurin, julkisten kulkuväylien, yleisten virkistystilojen ja jopa keskeisten liikennereittien sijoittaminen maan alle.

”Tämän kaupunkikehittämismallin etuna on, että se mahdollistaa maanpäällisen tilan optimaalisen käytön muihin tarkoituksiin, ja samalla voimme suojella puistoissamme ja kaupunkia halkovassa kuudessa vihersormessa jäljellä olevan luonnon monimuotoisuutta.”

Maa-alan rajallisuus kannustaa monipuoliseen maankäyttöön.
Maa-alan rajallisuus kannustaa monipuoliseen maankäyttöön.

Tila maksimaaliseen käyttöön – jopa meren alla

KONEen ja Helsingin tiivis yhteinen kehitystyö alkoi jo yli 110 vuotta sitten.

”Olemme halunneet tukea Helsingin kaupunki- ja aluesuunnittelua ja toimittaa ihmisten liikuttamiseen keskittyvää turvallista, luotettavaa ja kestävää infrastruktuuria”, sanoo Jukka Tammi, joka vastaa KONEen suurprojektien toimituksista Keski- ja Pohjois-Euroopassa. ”Kaupungin vuoteen 2050 ulottuvat kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat ovat kuitenkin edellyttäneet uudenlaista ajattelua ja innovointia juuri Helsingin omista lähtökohdista.”

Yksi hyvä esimerkki tästä on Koivusaaren metroaseman sijoittaminen Helsingin Länsimetron varteen.

Koivusaaresta suunnitellaan noin 5 000 asukkaan ja runsaan 4 000 työpaikan kaupunginosaa. Se sijaitsee kahden niemen välissä, joten tilaa maanpäälliselle metroasemalle on erittäin vähän. KONE keksi yhteistyössä metron rakennuttajan Länsimetro Oy:n kanssa uudenlaisen ratkaisun, jossa koko asema sijoitetaan meren alle ja asemalta noustaan maan pinnalle poikkeuksellisen pitkien, 76 metrin pituisten liukuportaiden ja innovatiivisten vinohissien kautta.

”Koivusaari on maailman ensimmäinen merenalainen metroasema, ja sen ansiosta Helsinki voi käyttää saaren rajallisen maa-alan muihin tarkoituksiin”, Tammi lisää. ”Projekti on herättänyt runsaasti kiinnostusta muissa merkittävissä metro-operaattoreissa ympäri maailman, kuten Lontoon metro, Singaporen MRT ja Hongkongin MTR.”

KONE on myös aktiivisesti auttanut People Flow -ratkaisujen suunnittelussa hyödyntämällä 3D- ja AR-teknologiaan (lisätty todellisuus) perustuvaa mallinnusta Helsingin korkean rakentamisen hankkeissa, kuten Kalasataman asuin- ja toimistotornitaloalueella.

”Korkean rakentamisen projektit ovat Helsingille uutta, joten kun kaupunki kilpailutti ensimmäisen rakennuskokonaisuutensa alueella, tarjosimme palvelujamme kyvykkäänä kumppanina, jolla on maailmanlaajuista kokemusta”, Tammi sanoo.

”Tukeaksemme joustavaa tilankäyttöä näissä korkeissa rakennuksissa olemme integroineet hisseihimme erityisiä mobiilisovelluksia, joiden avulla asukkaat pääsevät hissillä turvallisesti yhteisiin tiloihin, kuten saunaan ja kuntosalille, ja jotka soveltuvat myös yrityksille lyhytaikaiseen toimistokäyttöön. Laajennamme tätä palvelua parhaillaan myös muille markkinoille.”

Helsinki – KONEen koti

Olemme toteuttaneet satoja muitakin onnistuneita kestävän kehityksen mukaisia People Flow projekteja Helsingissä ja sen lähialueilla. Niitä ovat Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden terminaalin ja päähallin laajennus ja lähes kaikki Helsingin alueen uudet ostoskeskukset, liikekeskukset, sairaalalaajennukset ja hotellit.

”KONE on perustettu Helsingissä, jossa sen pääkonttori edelleen sijaitsee. Yrityksellä on kaupungissa pitkä historia ja upea perintö, ja odotamme innolla, että pääsemme jatkamaan yhteistyötä Helsingin kaupunkisuunnittelijoiden kanssa lisätäksemme helsinkiläisten mahdollisuuksia elää hyvää elämää, sillä heillä on erityinen paikka sydämessämme”, Tammi sanoo.

Jaa tämä sivu

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.