WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Takaisin ylös

Pelimaailma osana ihmisvirtojen suunnittelua

Uusimmat, peliteollisuuden suunnittelussaan käytättämät, menetelmät ja työkalut ovat hyödynnettävissä myös ihmisvirtojen suunnittelussa. Niiden avulla voidaan entistä tehokkaammin tehdä realistisia simulointeja ja visuaalisia esityksiä, ja tietysti suunnitella entistä toimivampia ja parempia rakennuksia.

20.5.2019

Kuvittele, että voit kävellä virtuaalisen rakennuksen läpi, arvioida ihmisvirtojen pullonkaulat, sekä testata erilaisia ratkaisuja, joiden avulla ihmiset voivat liikkua aiempaa sujuvammin paikasta toiseen.

Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana haastavien rakennusten ihmisvirtojen suunnittelu on edistynyt aivan valtavasti. KONEella hissien ja muiden ratkaisujen suorituskykylaskelmista ja -simuloinneista alkanut kehitys on johtanut KONE People Flow Simulator (PFS) -työkalun lanseeraukseen. Kyseessä on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka kattaa ihmisvirtojen suunnittelun ja kehittyneen analytiikan kokonaisille rakennuksille. Lisäksi ratkaisuista voidaan laatia virtuaaliesittelyyn sopivat 3D-mallit.

”People Flow Simulator -työkalulla arkkitehdit voivat nähdä suunnitelmiensa heräävän eloon. Uusi työkalu tekee mallintamisesta paljon helpompaa”, KONEen People Flow Optimization -toiminnon johtaja Juha-Matti Kuusinen kertoo.

Kuusisen mukaan PFS -työkalu syntyi tai oikeastaan kehitettiin kahdesta syystä. Ensinnäkin koska tarve suunnitella ja määritellä miten ihmiset liikkuvat tehokkaasti ja järkevästi rakennuksissa sekä niiden välillä kasvaa jatkuvasti. Toiseksi KONEen jo käyttämät uraauurtavat menetelmät ja ratkaisut mahdollistivat työkalun syntymisen.

”Olemme nyt vaiheessa, jossa pystymme simuloimaan ihmisten liikkumista paitsi vertikaalisesti myös horisontaalisesti, ja pystymme ottamaan huomioon muut liikkumiseen vaikuttavat tekijät, kuten portaat, ovet ja huonekalut, koko matkalla ovelta lopulliseen päämäärään. Juuri tämä tekee PFS -työkalusta ainutlaatuisen. Ja kaikki pystytään visualisoimaan.”

Miten matematiikka liittyy kaikkeen tähän?

Kuva

PFS -työkalu hyödyntää tietomallinnusta (Building Information Modeling), antureita ja dataa, käyttäytymismalleja, matemaattista mallinnusta ja tekoälyä. Tiedon ohella voidaan käyttää lukuisia muuttujia, jotka mahdollistavat optimaalisen ihmisvirran suunnittelun.

Dataan lukeutuvat rakennuksen mitat, kuten kerroskorkeus, kerrosten ja hissien määrä, seinien sijainnit sekä huoneiden koot. Olennaisena tietona dataan sisältyy myös asukkaiden määrä sekä arvio sisäänkäyntejä käyttävien ihmisten määrästä. PFS -työkalulla pystytään myös simuloimaan rakennuksen liikennettä eri aikoina, pienintä yksityiskohtaa myöten.

”Olemme onnistuneesti integroineet laskennallisen mallintamisen ja peliteknologian ratkaisuksi, jolla voidaan luoda realistinen simulaatio ja visuaalinen esitys ihmisten pysty- ja vaakasuuntaisesta liikkumisesta”, toteaa tekniikan tohtori Kuusinen.

Uusi normi

Lopputuloksena syntyy digitaalinen mallinnus tulevasta rakennuksesta ja sen ihmisvirroista. Sen parametreja voidaan muuttaa ja simuloida uudelleen ennen varsinaisten suunnitelmien toteuttamista. Ainutlaatuisiin toiminallisuuksiin kuuluu myös mahdollisuus simuloida mitä jos -skenaarioita (ohjaava analytiikka), erimerkiksi evakuointitilanteita tai liikuntarajoitteisten liikkumista.

PFS -työkalu on vielä kehitysvaiheessa. Sitä testattiin olemassa olevan rakennuksen henkilöliikennerasituksen ja ihmisvirtojen pullonkaulojen analysoinnissa ja simuloinnissa väkijoukkojen hallintaprojektissa. Simulaatio kiinnitti rakennuttajien huomion, ja he pyysivät KONEtta laatimaan virtuaalisen esittelyn suunnitteilla olevan rakennuksen henkilöliikenteestä.

Kuusisen mukaan tämänkaltaisista toiminnallisuuksista ja palveluista tulee uusi normi, kunhan asiakkaille saadaan tiedotettua visualisoinnin mahdollisuuksista ja helppoudesta.

People Flow Simulator -sovellus on osa toimintaa, joka on saanut rahoitusta Euroopan Innovaatio- ja Teknologiainstituutilta. Tätä EU-elintä rahoitetaan Euroopan unionin tutkimusta ja innovointia rahoittavan Horisontti 2020 -ohjelman kautta.

Jaa tämä sivu