11.5.2020
Vielä muutama kuukausi sitten tuskin kukaan epäröi käyttää hissiä tai mennä ison rakennuksen ihmisiä kuhisevaan aulaan. Ne olivat yhtä arkipäiväisiä asioita kuin takin päälle pukeminen tai hiusten harjaaminen.
Nyt kaikki on toisin. Kun vähitellen palaamme työpaikoille ja muihin julkisiin tai puolijulkisiin tiloihin, meidän on totuteltava ”uuteen normaaliin”. Huoleton ja rento yhdessäolo ihmisten parissa ei enää olekaan itsestään selvää.
Meidän on keksittävä keinot, jotta tunnemme olevamme jälleen kotona meille aikaisemmin rakkaissa paikoissa. Tämä edellyttää uudenlaista tapaa liikkua tutussa ympäristössä, kaupungeissa ja rakennuksissa.
Alkuvuonna kävi selväksi, että COVID-19:llä tulee olemaan kauaskantoiset seuraukset ihmisten elämään kaupungeissa. KONEen hissien ja liukuportaiden kunnossapitoasentajat ovat tehneet koko pandemian ajan töitä pitääkseen yhteiskunnan pyörät pyörimässä, ja KONE 24/7 Connect -ratkaisu on mahdollistanut laitteiden vikadiagnostiikan etänä reaaliajassa käyttökatkojen estämiseksi erityisesti sairaaloiden kaltaisissa kriittisissä ympäristöissä.
Samaan aikaan asiantuntijat eri puolilla KONEtta ovat kehittäneet uusia tapoja auttaa asiakkaita valmistautumaan uuteen normaaliin yhdistämällä olemassa oleviin teknologioihin ja palveluihin innovaatioita, jotka tekevät rakennetusta ympäristöstä terveellisemmän.
KONEen terveys- ja hyvinvointiratkaisujen kehitystyön lähtökohtana oli kaksi keskeistä kysymystä: miten KONE voi auttaa vähentämään tautien leviämistä kosketustartuntana pintojen kautta, ja miten KONEen People Flow asiantuntemuksen avulla voidaan edistää fyysistä etäisyyttä ja mahdollistaa turvallinen ja mukava paluu julkisiin tiloihin?
Fyysisen etäisyyden pitäminen helpoksi
Rakennusten omistajille on tällä hetkellä tärkeintä varmistaa, että ihmiset voivat taas liikkua helposti, vapaasti ja luottavaisesti rakennuksissa, sanoo New Services and Solutions yksikön johtaja Hanna Inget KONEelta. Kuinka rakennuksia voitaisiin käyttää ja mahdollisesti muuttaa siten, että muihin ihmisiin voidaan pitää fyysistä etäisyyttä ja aulatilojen, hissien ja muiden yhteisten tilojen ruuhkautumista voidaan vähentää?
KONE People Flow -suunnittelupalvelut ovat räätälöityjä palveluita, jotka tukevat ihmisten turvallista paluuta esimerkiksi toimistorakennuksiin. Palvelussa kartoitetaan KONEen asiantuntijoiden osaamisen, datan ja simulointityökalujen avulla esimerkiksi fyysisen etäännyttämisen vaikutuksia ihmisten liikkumiseen rakennuksissa ja mahdollisia toimenpiteitä ruuhkautumisen ja pullonkaulojen ehkäisemiseksi. Tekoälyä, ihmisen käyttäytymismalleja ja matemaattista mallinnusta hyödyntävä KONE People Flow Simulator mahdollistaa eri skenaarioiden ja reittien visuaalisen simuloinnin rakennuksissa pysäköintihallista työpöydän ääreen.
”KONEen hissejä ja liukuportaita käyttää päivittäin yli miljardi ihmistä eri puolilla maailmaa, ja meidän asiantuntemuksemme ja näkemyksemme ihmisten liikkumisesta ja käyttäjäkokemuksen parantamisesta erityyppisissä rakennuksissa hakevat vertaistaan”, Inget sanoo. ”Tämä asiantuntemus on erityisen arvokasta asiakkaillemme silloin, kun he tai heidän rakennuksensa ovat suurten muutosten edessä. People Flow’sta eli ihmisten liikkumisesta on tullut ydinosaamistamme.”
Ei painikkeiden painamista
Kun kiinalaiset alkoivat huhtikuussa palata töihin, ilmaantui uusi todellinen ongelma: kukaan ei enää halunnut koskea yhteisessä käytössä oleviin pintoihin, kuten painikkeisiin tai kaiteisiin.
”Huomasimme, että ihmiset menivät hissiin ja odottivat, että joku muu painaa nappia”, Inget sanoo.
KONE Elevator Call on vastaus tähän. Hissin voi kutsua mobiililaitteella, joten mahdollisesti kontaminoituneita painikkeita tai näyttöjä ei tarvitse painaa.
Ratkaisu voidaan asentaa hissiin jälkikäteen, ja se sopii erityisen hyvin KONE DX -sarjan hisseihin. KONE DX -sarjan hisseissä on sisäänrakennetut tietoyhteydet, ja niihin voidaan joustavasti lisätä uusia palveluja ja ratkaisuja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Juuri näin KONE on tehnyt nyt, eli kehittänyt uutta nykyisten ratkaisujen pohjalta vastatakseen asiakkaiden kipupisteisiin.
”KONE Elevator Call -sovelluksen avulla voi välttää ruuhkaiset hissiaulat ja astua hissiin koskematta yhteiskäyttöisiä pintoja. Tämä ratkaisu on ollut jo tarjolla asuinrakennusten hisseihin, ja nyt sitä on kehitetty ja laajennettu muidenkin olemassa olevien rakennusten hisseihin sopivaksi”, Inget sanoo.
Hengitä huoletta hississä
KONE vähentää hissin käyttöön liittyviä huolenaiheita myös tuomalla valituille markkinoille uuden KONE Elevator AirPurifier ratkaisun. Se hyödyntää mm. NASAn avaruusalusten sisäilman puhdistamiseen kehittämää edistyksellistä fotokatalyyttista oksidaatiota (PCO) ja parantaa hissin sisäilman laatua poistamalla ilmasta useimmat epäpuhtaudet, kuten bakteerit, virukset, pölyn ja hajut.
Lisäksi KONE DX -sarjan hissit voidaan varustaa antimikrobisilla käsikaiteilla ja seinämateriaaleilla, erikoispinnoitteilla, jotka tuhoavat bakteereista jopa 99 %. Tämä on ensimmäinen puolustuslinja tautien leviämistä vastaan kontaminoituneiden pintojen välityksellä.
Pidä rohkeasti kaiteesta kiinni
Ingetin mukaan rakennusten omistajat huomasivat koronaviruspandemian ensimmäisinä viikkoina, että yhä harvemmat pitivät liukuportaiden kaiteesta kiinni.
Hänen mukaansa se on ymmärrettävää: ”Jos epäilee, että kaide ei ole puhdas, siihen ei mielellään koske.” Kaiteen käytön välttely ei kuitenkaan ole hyvä vaihtoehto, sillä se lisää horjahtamisesta johtuvaa tapaturmariskiä. Molempiin ongelmiin piti keksiä ratkaisu.
”Työn tulos on KONE Handrail Sanitizer, liukuportaiden kaiteen puhdistusratkaisu, joka puhdistaa kaidetta jatkuvasti sen ollessa käytössä hyödyntämällä tietyntyyppistä ultraviolettivaloa [UV-C]”, Inget sanoo. Ratkaisu asennetaan liukuportaan sisään, joten käyttäjät eivät altistu UV-valolle. Kaide pysyy paljon puhtaampana ja on aina valmiina tukemaan liukuportaalle astuvia.
”Kun tietää tämän, ei tarvitse valita, koskeeko mahdollisesti kontaminoitunutta pintaa vai menettääkö tasapainonsa.”
Pysy liikkeellä
Kun opimme elämään uusien normien mukaan kaupungeissa ja rakennuksissa ja pääsemme jälleen liikkumaan, haluamme varmasti edelleen, että liikkuminen on sujuvaa. Tässä voivat olla avuksi pilvipohjaiset KONE 24/7 Connected Services palvelut, jotka tarjoavat läpinäkyvyyttä ja ennakoivaa kunnossapitoa.
KONEen terveys- ja hyvinvointiratkaisuja voidaan yhdistellä keskenään asiakkaiden tarpeiden mukaan. Niihin kuuluvat myös kosketukseton ulko-oven avaus sekä tiedon jakaminen reaaliajassa KONE Information ratkaisun avulla. Rakennuksissa ja kaupungeissa liikkumisen terveellisyyttä ja turvallisuutta parantavien ratkaisujen kehitystyö jatkuu.
”Me kaikki arvostamme omassa arjessamme asioita, jotka lisäävät hyvinvointia ja tuovat mielenrauhaa”, Inget sanoo. ”Olen todella innoissani siitä, millainen positiivinen vaikutus KONEella voi olla asiakkaiden tiloihin ja kaupunkiympäristöön yleisesti. Tässä uudessa todellisuudessa tuntuu tärkeältä tarjota palveluja ja ratkaisuja, jotka parantavat kaikkien terveyttä ja hyvinvointia.”
Vastuuvapauslauseke:
Tässä KONEen terveys- ja hyvinvointiratkaisuina kuvatut palvelut, tuotteet ja ratkaisut edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Ratkaisut eivät kuitenkaan takaa, että tiloissa, joissa ratkaisut ovat käytössä, ei esiinny sairauksia tai tartuntoja. KONE ei ota vastuuta tartunnoista tai taudeista, joita esiintyy tällaisissa tiloissa, eikä niiden terveydellisistä seurauksista.
LUE LISÄÄ